Kor äter ensilageplast
I måndags åkte jag förbi där en av bönderna i närheten bor. Det är alltid ledsamt att se hans djurhållning och i måndgas stod korna och åt ensilageplast när jag åkte förbi vid 12-tiden. Efter en del krångel fick jag tag på en polis som lovade att ta kontakt med bonden.
När jag åkte tillbaka sex timmar senare stod korna fortfarande där och åt ensilageplast. Jag bad en granne att gå med mig till bonden men innan grannen hann komma till denna korastgård så kom bonden i bil. Han stannade när han såg mig och sade på en gång att han visste att korna ätit plast. Lite ordväxling men till slut skulle han iaf ta bort plasten och efter några minuter kom ett par av hans anställda och tog bort plasten.
Nu har jag polisanmält honom för det är olagligt att ha ensilageplast åtkomliogt för kor. Det står i punkt 35 i anvisningarna till Jordbruksverkets checklista.
Denna bonde är ett ständigt djurskyddsärende men han får fortsätta och uppbär miljoner i EU-stöd.
Är det någon här som vet om plasten är skadlig om kor äter plast. Lagen avser mer risken att korna ska trassla in sig i plasten.
Är det lika med hästar och plasten? Det är ju många som ställer in hela balen och bara skär bort översta delen av plasten så att djuren kommer åt, efter någon dag så lossnar ju resterande plast och plockar man inte bort den direkt så ligger den ju överallt i hagarna
Jag har ingen aning om den är skadlig men jag kan inte tänka mig att det är något vidare nyttigt? Kan det inte vara så att plasten kan förstöra i magen? Så som den kan göra om en hund eller katt får i sig plast?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tror ju inte det kan vara så bra för korna, men vet dess värre inte hur pass skadligt det kan vara.
Bra att du gjorde något åt saken.
Hälsningar Malin
# 1 Jag hittade infon om plasten i anvisningarna till checklistan vid inspektion för nötdjur. Sök på Jordbruksverkets hemsida på checklista och häst så hittar du det nog. Lägger in listan och anvisningar som ett pdf-dokument
(vet inte varför texten blev i fetstil och kan inte få bort det)
Nu vet jag inte hur plastens sammansättning ser ut så där kan jag inte uttala mig men jag misstänker att den kan ställa till med en del problem i magsystemet på en ko.
Det hade väl vart illa om det vore en katt som åt plasten, men i förhållande så har de ju en rätt "rak" matkanal så det skulle nog komma ut utan större komplikationer. När det gäller kor är det ju lite trixigare; Våmmen (första "magen" hos korna) har ju till uppgift att sönderdela födan till lagom stora delar innan den pytsas vidare i systemet. Kanske går det ändå iom att kon är utrustad med rätt bra atrilleri när det kommer till just sönderdelning av föda, och kanske stöter de upp plasten för idissling (som de gör med föda som inte är tillräckligt sönderdelade) och på det viset får ner den till lagoma bitar och att det då kan passera utan skada genom kon. Å andra sidan är ju ensilageplast rätt segt. Jag vet inte ärligt talat. En risk är ju att den snallar in sig och täpper till någon av de små passager som finns i mag- tarmkanalen och det kan ju få rätt ödesdigra konsekvenser om jag får gissa utifrån hur förstoppning påverkar andra djur.
Som sagt; jag har inte en aning om hur det faktiskt ligger till men spontant känns det inte lämpligt att förtära ensilageplast som ko.
Paulina
Googlade lite snabbt och hittade en artikel om just ensilageplast och kor, säger inte mycket alls egentligen men kanske kunde vara intressant när ämnet är uppe.
När jag tänker efter så ringer en svag klocka vid just avmagring och förtärd ensilageplast. Jag vet inte alls om det stämmer eller så och har inte riktigt tid att kolla upp det nu men det kanske går att kontrollera med en veterinär vad som skulle kunna gå fel?
Paulina
# 5 Tack för länken! Ska ta och kolla mer om det ärendet hos länsstyrelsen i Det län som det gäller, Södermanslands län skulle jag tro.
Nu har jag lagt upp bilder på hur korna äter plast på nätet. Kolla på abc.hilbertshotell.net/kgh01.JPG och sedan på 02, 03 osv till om 11 för att se alla bilderna
Talade idag med en klinikveterinär för idisslarmedicin på SLU och hon sade att plasten kan fastna i och täppa till passagen mellan nätmagen och bladmagen vilket innebär att först äter kon som vanligt och magen blir större och större men sedan slutar den att äta och magrar av.
Fick aldrig tag på djurskyddsinspektörerna idag för se till att de kollar dessa kor som nu har flyttats till gullig
fäbod vilket innebär att ingen har koll på dessa djur. Men ägaren får stora EU-bidrag.
Polisen har ännu inte hittat de anteckningar som en polis gjorde när jag ringde till polisen den 7 juni. Inte har man diariefört min anmälan som de fick den 8 juni heller.

#1 dessvärre så står det inget särdeles tydligt vad gäller hästar och plasten. vad man kan hitta är §23 under "skadeförebyggande åtgärder" där det står att "föremål och ämnen som kan skada hästarna skall förvaras så att de är oåtkomliga för dessa". dessvärre ligger det under kap. 3 Byggnader och förvaring, vilket gör att jag inte vet hur applicerbart det är.
dock kan jag personligen tycka att det är dels otroligt dumt och dels att vara otroligt lat att lämna inplastade balar i hästhagarna. det finns dels en direkt skaderisk till följd av intrassling och dels invärtes skaderisk till följd av intagen plast.
medarbetare på djurskydd.ifokus
# 8 Jag googlade på ensilageplast och kor. På så sätt hittade jag jordbruksverkets anvisningar till checklista för inspektion av nötdjur. Kolla vad som står i anvisningarna till checklistan vid inspektion av hästar.

Jag som själv har haft eget stall tycker och anser att det är bedrövligt dåligt om man inte på ngt annat sätt kan lösa att hö/silage balarna ska hålla ihop utan plast, Idagens läge finns de så många lösningar på just de "problemet" så som foderhäck bland annat.
Hur plasten påverkar kor vet jag inte men jag vet att sånna föremål kan va väldigt skadliga för häst, och leda till foderstrupsförstopning och eller kolik villket en ko oxå borde åka på lika lätt, sen känns de som om de borde finnas J*KLIGT mycke bakterier och gaser framförallt av silage som är så blött och mögglar fort..
själv tycker jag att de borde bli ngn form av krav på typ foderhäck eller likande då måste man juh öppna o lägga maten där = ingen plast Plus att maten kommer i en bättre höjd för djuren samt att dom äter mer ren mat än de som legat på backen bra länge..

#10 foderhäckar, hönät och krubbor är ju dock inte bra om man ser det ur ett fysiologiskt perspektiv. Såväl hästar som kor är betande djur vilka kan ta skada av att äta "på för hög höjd" - såväl halsmuskulatur som nacke påverkas negativt.
vill man använda foderhäck bör den snarare vara så låg som möjligt om man vill att fodret skall finnas på bra "äthöjd", men självklart kan jag hålla med dig om att det gör att man utfodrar med "renare foder" vilket måste anses positivt.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Ja jo precis, men en stående foderhäck är så dom måste komma ner i den iaf för kor, de e juh ingen höjd i sånna.. när jag hadde eget stall använde jag mig av eupall och en pallkrage för att få upp fodret från marken och för att inte behöva ställa ut balar med plast eller liknande :)
På det aktuella stället fanns förr ingen foderhäck utan bonden lade ensilaget direkt på kladdig mark. Korna spred ut ensilaget med följden att de låg, kissade och bajsade i maten. Nu har han en foderhäck av galvaniserat järn men är nog för lat för att ta bort plasten och när maten är slut drar korna ut plasten på marken.
Idag har jag talat med polisen och fått reda på att det har inletts förundersökning mot bonden vars kor åt ensilageplast. Det finns ju en del material för jag tog rätt många kort och polisen hörde via min telefon när bonden själv sade att han visste att korna ätit ensilageplast.
Nu får vi hoppas att det blir åtal också.
Härligt!
Paulina
Beslut om förundersökning finns men länsstyrelsen har efter att ha talat med bonden avslutat ärendet! Så mycket för våra djurskyddsinspektörer. Polisen verkar värna mer om våra djur än tillsynsmyndigheten.
#1 en häst får inte heller ha tillgång till platsen.
både platsen och näten ska bort.
de kan äta platsen och kvävas ihjäl, en häst har inte kräkreflexer och därför är det ännu viktigare än korna eftersom korna idisslar, dock ska inga djur kunna äta plats från balen. :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!