Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 2421 ggr
Achatina
0

Djuriskt dilemma

Jag känner en som just har köpt ett hus i en liten [ökänd] skånsk by. En by med stor procent invånare som är kriminella, åt alla möjliga håll och kanter. (Typ kopplingar till hells angeles osv). Några håll av dessa kanter riktar sig åt djurmisshandel. Har inte själv sett några misskötta djur, men den jag känner vittnar om annat.

Hennes okriminella grannar, som har bott där längre har berättat om en veterinär som bodde där innan. Som anmälde folk för djurmisshandeln och som senare fick sitt hus beskjutet av de kriminella och fick flytta ihop sitt pick och pack och flytta därifrån pga det.

Där till är djurskyddsinspektörerna rädda för de kriminella (vilket man givetvis förstår) så anmäla kan man göra men chansen att det ska bli någon vettig fortsättning på det är kanske inte så trolig. Pga läget som det är idag.

Så den jag känner, funderar på vad sjutton hon ska göra? Anmäla går ju men på egen risk som i detta fallet är väldigst stor risk speciellt då hon har småbarn och egna djur. Att ignorera det hela går ju men då far djuren fortfarande lika illa som förut. Ta det med media funderar jag på om det hade gått? Och hur det hade gått vidare med det? Polisärenden borde det ju kunna bli utav det, om hon/eller någon annan vågar. Några fler lösningar går väl kanske inte att finna? Mer än att kanske försöka övertala de med djuren att lämna över vårdnaden av de… Ett djuriskt dilemma är det som sagt i alla fall.

enbartmalin
0

Ofta så blåses sådanna här saker upp, det blir en vanring av en historia som blir värre och värre.
Börja med att anmäla, djurskyddsinspektörerna har rätt till polisskydd om dom känner sig hotade och jag tror inte riktigt att det skulle vara så som du skriver att dom är för rädda.

Anmäl varje gång något händer och skulle det visas sig att inget görs av anmälningarna, då hade jag vänt mig till media.
Ge först lagen en chans.

Hälsningar Malin

Aviendha
0

Anmälan kan ju göras anonymt, det är ju upp till myndigheterna att ta tag i det därifrån. De kan begära polishandräckning men skulle det vara så illa att det faktiskt förekommer privata hot så kan det ju vara en svår sits för dem. Samtidigt så kan just ett djurskyddsfall vara en ingång/öppning för att komma åt de kriminella om det skulle vara så att de har lite att gå på.

Kort och gott; det enda man kan göra som privatperson är att anmäla, låta bli att anmäla eller prata med djurägaren. En anmälan kan ju faktiskt leda till något, i vilket fall mer än vad som kan ske om ingen säger något.

gulzebra
0

Det går väl att helt enkelt hoppa över djurskyddsinspektörerna och gå direkt till polisen istället? Då skulle väl det kunna vara ett alternativ om djurskyddsinspektörerna fegar ur.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram