Djurens beteende
….. och orsakerna till det heter en bok av Per Jensen som jag just läst. Jag har läst den utgåva som kom 2006. Det är en intressant bok för alla som arbetar eller på något sätt kommer i kontakt med djur. Även alla som är intresserade av djurskydds- och djurrättsfrågor har glädje av boken då han beskriver hur djur beter sig naturligt och hur det kan vara i fångenskap. Han ägnar ett kapitel åt djurskydd. Boken börjar med en genomgång av olika delar och förutsättningar för att det ska bli ett beteende och slutar med en genomgång av olika arters beteende. Här finns hund, katt och de vanligaste lantbruksdjuren. Detta är en läsvärd bok tycker jag. Per Jensen är professor i etologi. Han har skrivit fler böcker som jag tänkte återkomma till.

Det låter som en kanonbok!
Går kanske att hitta på biblioteket?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#1 Det skulle jag tro. Där finns säkert hans andra böcker också.

Måste kolla upp det nästa gång jag kommer in till stan/biblioteket (om jag tänker på det).
Ska iaf skriva upp namnet och titeln och lägga i min plånbok.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja, Per Jensen är rätt stor inom etologi och hans böcker kan jag rekomendera :)
Paulina

Har aldrig hört talas om honom men det låter ju onekligen lovande :-)
Tror att jag ska planera en liten tripp till stan/biblioteket på torsdag eller så.
**SMF 237 Sweet Dream's

#5 Ja, det är han. Han har varit eller är fortfarande ordf. i en vetenskaplig kommitté om djurskydd inom EU.
Den boken är studielitteratur i ZOORFs kurser för zoohandlare som ska certifieras :-)
Vänliga hälsningar
Cindy
#8 Det visste jag inte! Kul att veta dock, det är ju ändå en bra bok och kunskapen behövs därute. Speciellt när man driver en verksamhet som för stora mängder besökare visar upp djur och även får många djurfrågor.
Paulina
Om ni får chansen så gå på föreläsning med Per Jensen, det kommer ni inte ångra :-)
Per Jensen jobbar som professor på min skola, jag läser Etologi - och djurskyddsprogrammet på SLU
Vi hade den boken som studiematerial när jag läste etoligi i skolan :) (gymnasiet)
#10 Åh, en till EoD:are. Kul! 
Paulina
Yes sir!

#10 nja Pelle är väl proffesor vid LIU, men föreläser gissningsvis vid EoD/SLU.
Pelle är en lysande föreläsare som kan trollbinda de flesta. Helt klart värd att gå på! Han brukar ha någon/några av de föreläsningarna som ges i distanskurserna "hundens beteendebilogi", "djurens kommunikation" & "djurens beteende" som ges vid LIU.
Denna bok ska jag lägga till min lista över bra böcker att läsa.
Tack för tipset, Sighni!

Den boken är intressant. Vi hade den och en annan som lärobok när vi lästa etologi i min agronomutbildning.