Polens djurlagar
Kanske en svår fråga, men vet ni hur djurskyddslagarna ser ut i Polen? För smådjur? Finns det nån hemsida där det står vad det är som gäller (jag kan inte ett ord polska!), ser det ut som i Sverige eller är det helt annorlunda?
Vore tacksam om nån kunde hjälpa :)
Kategorin?
På rak arm har jag inte en susning om just Polen, men jag kan försöka göra små sökningar senare (när inte huvudet känns fullt av ull :P)
Paulina
tack så jättemycket :D
jag har provat googla men det lilla jag hittar rör bara produktionsdjur, så det har inte hjälpt ett dugg…
Hittade någon frivilligorganisation som finns i Polen - EMIR. De verkar kunna göra omhändertaganden och en av dem säger sig vara djurskyddsinspektör. Om det stämmer eller om det är vaj med översättningen vet jag inte. Kan inte polska ;)
Här hittade jag dock något som känns mer rätt. Det påstås vara den generella djurskyddslagstiftningen för Polen. Om den är i sin helhet eller den senaste versionen vet jag dock inte.
Om inte jag fattar helt galet kan detta vara djurskyddslagen, men den är på polska och det är inte min grej, men kanske kan du använda det på något sätt.
Poland's Animal Guard verkar även de ha rätt att utföra omhändertagande och utreda fall av misstänkt vanvård och dyl.
Jag kan ha missat en del och jag kan ha tolkat det fel med då översättningar kan bli knas och jag kunde inte heller bedöma tillförlitligheten av de sidor jag hittade, men kanske kan det hjälpa dig en liten bit på vägen.
En väg att gå för att vara säker på att få korrekt fakta skulle kunna vara att kontakta djurskyddet i öst, en organisation som arbetar för att främja djurskydd och veterinärmedicisk utveckling i östeuropeiska länder, däribland Polen. Om de jobbar med detta borde de ha info om aktuell lagstiftning och förhoppningsvis kunna ge mer info än jag kan gräva fram med hjälp av google translate ;)
Paulina
Wow, tack så jättemycket
, ska kolla igenom den där och se om något av det rör det jag letar efter
F*n, det rörde bara hundar och bruksdjur pdom länkarna, verkar vara svårt att hitta om smådjur, det hade vart kanon om dom hade haft något som motsvarade jordbruksverket där allt finns…
Är det någon speciell art du söker lagstiftning om eller är det bara smådjur generellt?
Du kan ju fortfarande kontakta djurskyddet i öst och höra om de kan hjälpa till.
Paulina
flockdjur bland smådjur, vad som gäller och om dom har lagar på om flockdjur ska sitta med artfrände eller inte.