40 marsvin i behov av hem
Djurens vänner i Skåne har ryckt in för att försöka få styr på situationen, sedan en familjs marsvin blivit inte färre än 40 stycken…
Nu söker Djurens vänner nya hem till marsvinen.
"Vi säljer inte smådjur för att hållas i bur", säger verksamhetsansvarig i reportaget. "Och vi säljer inte smådjur för att vara leksaker till barn". Kloka ord!
Istället letar man efter de perfekta hemmen.
Bra att marsvins behov och välfärd kommer i fokus.
https://www.tv4.se/artikel/5LvP1nLnIGHCs7YEWxz86D/40-marsvin-i-akut-behov-av-nya-hem
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vilket jobb att hitta hem!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Marsvin är väl gaska svårplacerade har jag för mig. Särskilt om man inte vet ålder och hälsostatus på dem.
Tror dessutom att just Marsvin skall gå i en rätt stor hage och inte bur, de skall dessutom vara minst två, gärna tre eller fyra.
Vad jag förstod så rör det sig mestadels om yngre djur i det här fallet.
Och flera av honorna kan vara dräktiga, tror man… Så det slutar kanske med väldigt många fler marsvin än 40….
Säkert inte helt lätt att omplacera så många.
Oj det var några stycken hoppas dom alla finner goda hem. Marsvin är underbara små varelser nu var det hemskt många år sedan jag hade och jag minns ena katten kröp in i buren där låg han och mådde som en prins med dom.
Burdörren var öppen så dom fick gå fritt rumsrena var dom kloka små liven gick "på buren" aldrig inne i bostaden nån liten fjärt kunde hända i farten men det var sällan och dom sprang runt pep och snackade hur härliga sociala som helst.
Helt rätt resonerat av djurens vänner att dom inte vill dom blir leksaker det är allt för många barn som får dom här djuren en del är duktiga andra inte men det är liv och jag tycker en viss ålder innan man får ta hand om ett liv.
Håller tummarna att dom finner fina hem 😎
#4: Det är ju bra att det rör sig om yngre djur varje fall. Men kanske inte fullt lika bra att flera honor kan vara dräktiga 🥺