Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettfisk
Läst 61 ggr
Uppkatten
2

Åtalas för djurplågeri

Den här artikeln gjorde mig lite extra glad att läsa, därför att "samhället" här faktiskt reagerar på djurplågeri som fiskar utsätts för.

Många människor verkar ö.h.t. inte betrakta fiskar som kännande varelser, utan rätt och slätt som icke-kännande-livsmedel.

Bra att det här uppmärksammas!

https://nyheter.fiskejournalen.se/artiklar/fiskhandlare-laet-karpar-sjaelvdoe-atalas-foer-djurplageri/1529723

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En fiskhandlare i Skåne åtalas för djurplågeri efter att levande karpar upptäcktes på is, vilket strider mot djurskyddslagen. Livsmedelsverket och länsstyrelsen utreder fallet.
[Tipin]
3

Hur kan man ens tänka tanken att låta fiskarna ligga på is och kvävas så det här var bra att det uppmärksammades och människor måste förstå att även fiskar är liv med känslor.

För många år sedan när jag hade akvarium fanns en kampfisk med den där lilla liraren var väldigt social kom fram bums man gick in i rummet och han hade något för sig som jag aldrig sett förr hos akvariefiskar.

Varje gång jag satte ner fingret eller handen i akvariet var han där och med hela kroppen böjde sig runt fingret som om han skulle krama om så där kunde jag sitta i evigheter han mådde bra av det och här såg man vilka känslor fiskar har det var så fint att se den kampfisken glömmer jag aldrig 🐟

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Att låta fiskar dö av sig själv på en isbädd är inte en godkänd avlivningsmetod, enligt länsstyrelsen. Nu åtalas en man för djurplågeri då han orsakat fiskar onödigt lidande.
Draken
0

Vad glad jag blir, som inbiten akvarist, att man faktiskt ser även fiskarna som levande varelser. Jag är väldigt noga med mina fiskar, att de har det de behöver och att de lever i en bra/rätt miljö.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis