Grisslakt
Hur kan detta vara tillåtet i Sverige?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OovLd3/filmen-visar-sa-plagas-miljontals-svenska-grisar-varje-ar?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Handläggaren ändrar sig: ”Det är ju ingen som har sagt”
https://www.aftonbladet.se/a/63paPo?utm_source=androidapp&utm_medium=share
😭
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Avlivning av grisar sker på ett fruktansvärt och plågsamt sätt, och det är tyvärr väldigt väl känt.
Grisarna dör med ångest och i fullständig panik. De dör för människans skull, och på ett sätt som människan hittat på (trots att det finns skonsammare avlivningsmetoder).
Det enda rimliga är att bojkotta julskinkan och annan konsumtion av griskött, och att börja ställa krav som konsument.
Ska grisar ö.h.t. vara människoföda så bör de åtminstone ha fått leva ett gott gris-liv först, för att därefter avlivas på skonsammast möjliga sätt.
Grisar upplever - som du och jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Eller gynna alla de småbrukare som håller djur på ett etiskt sätt. De finns! Money talks, så om storkedjorna förlorar kunder till dem kommer de att ställa krav på sina leverantörer.
Jag vet att det är dyrare med kvalitet, men maten måste få kosta, det är en bra försäkran mot sjukdom som kostar staten jättemycket pengar, och den enskilda människan lidande, både ekonomiskt, fysiskt och psykiskt.
#3 Det handlar ju inte enbart om att hålla djuren på ett bra sätt, utan också om att låta avliva djur på ett skonsamt sätt. Men det inkluderade du kanske i ordet "djurhållning"..?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Ja. Absolut, hela vägen. Ofta gör de här småskaliga producenterna livsmedel också fria från nitrit, socker och annat skräp. De köps ju som närproducerade och kondumeras snabbt.
#3: De flesta skickar ju ändå iväg grisarna till ett slakteri som använder koldioxid. Tyvärr ovanligt med gårdar som avlivar grisar med bultpistol.