Hund som stöd vid förlossningen
Hund med vid förlossningen.
Är det OK att använda hundar/djur på det här sättet?
Vem vet vad hunden upplever, vad den själv skulle valt om den fått välja o.s.v.
Främmande människor, ljud, dofter.
Vad tänker du?
Är det rätt att utgå från människans önskemål, och att ha människan i centrum när djuret kanske har andra önskemål och behov?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/jenny-fodde-barn-pa-karolinska-med-en-hund-som-stod
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Fast hunden hade ju med sig sin instruktör och kommer ha det vid andra förlossningar och instruktören har ju utan tvekan hunden i sitt centrum och ser till att den mår bra och inte blir stressad.
Vi människor använder oss redan av hundar i en hel del situationer där vi tekniskt sett fattat beslutet från vårt perspektiv. Inte ser jag att t:ex ledhundar lider av det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Arbetande hundar är ju inget nytt eller uppseendeväckande tycker jag och detta jobb verkar inte vara förenat med några större faror.
Däremot skulle jag själv inte kunna tänka mig en främmande hund i sängen om jag skulle föda.😮
/Maria
#0: Hundar har en 'will to please' (i olika grad beroende på ras) det vill säga att de tycker om att samarbeta och vara till nytta. De vill göra rätt och mår kort och gott bra av att få arbeta med sin uppgift.
En hund som saknar arbetsglädje eller de egenskaper som uppgiften kräver sorteras ut antingen under utbildningen eller pensioneras från sitt yrke och blir istället en familjehund på heltid.
Som redan nämnts i tråden så är hundföraren med så jag ser inte vad problemet skulle vara? Jag har extremt svårt att se att hundförare skulle låta sin fyrbenta kollega tvingas till något den inte är bekväm med.
Hundar används redan för att dämpa stress och ångest i andra sammanhang, så varför inte också under en förlossning? Jag tycker det bara är bra med mer djur inom vården.
// Harley
#3: Håller med om det sista specifikt. Det har ju visat sig extremt positivt när hundar besöker typ barnavdelningar eller ålderdomshem och liknande. Hundar är ju en sån grej som kan muntra upp som tusan. Och jag menar dessa hundar som naturligtvis är sociala individer (för var de inte det skulle ju de specifika hundarna såklart inte tas med till dessa ställen) älskar ju uppmärksamheten och extra klappar.
#4: Precis!
Förhoppningsvis får den överbelastade personalen en chans att klappa i förbifarten så de kan få en liten glädje-boost de också. 💚
// Harley
Bara man inte glömmer bort att det finns människor som inte är så förtjusta i djur eller rentav är rädda.
/Maria
#6: Känns som en självklarhet att man inte tvingar en patient/personal att umgås med en sjukhushund om de är rädda. 🤨
Att träffa en sjukhus/terapi/assistans/servicehund är inget tvång och som så ofta så går det mest att lösa med kommunikation, tex vid möten i korridoren om man är väldigt hundrädd och så vidare.
// Harley
#7: Dessutom är de hundar man tar med till liknande ställen väldigt vältränade och går inte bara fram och hoppar på folk.
#8: Exakt! De är utvalda och utbildade för att umgås med människor som är just stressade, ängsliga och rädda. Tycker det säger sig självt att de kan bete sig även mellan patientbesöken liksom. 😅
// Harley
#9: Ja jag tror alla de som arbetar med sådana organisationer vet att det finns folk som både inte gillar hundar eller är rädda för dem och är noga med att se till att de inte behöver vara i närheten av hunden alls. Och om de skulle råka vara i samma rum av misstag så kommer såklart hunden hålla space ändå och sen skulle ju inte den som är med hunden ta illa upp heller om de säger typ snälla kan du ta undan hunden jag är så rädd för dem.
Jag tänkte snarare på de som har svårt att prata för sig själva som dementa t.ex.
Jag har varit med om djur på besök på vissa avdelningar där det inte varit så lyckat. Helt klart inte "djurassistenternas" eller djurens fel utan snarare en personalfråga.
/Maria
Utbildade stöd/assistenthundar är tränade att klara de flesta situationer. Jag tror det kan fungera bra.
En hund kan göra väldigt mycket för en människa. Det finns ju flera olika situationer som vi människor har lärt hundarna att mästra. Ta diabeteshundar, epilepsihundar eller MSD hundar till exempel.
Nej, rent spontant tycker jag att det känns fel och respektlöst mot hunden att låta den tjänstgöra som kramdjur på en förlossningsavdelning.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, efter att ha skrivit en miniuppsats inom en annan kurs om just sociala tjänstehundar har jag lärt mig att hundens behov alltid ska respekteras även under arbetstid. Hunden ska ha möjligheten att säga nej när som helst. Det är förarens ansvar.
Så om det efterföljs, den som föder har koll på att hunden kan säga nej, hunden faktiskt vill (min skulle inte) och det praktiska kring miljön, andra människor, hygien och allt fungerar, varför inte?
Det finns redan hundar inom så många områden. Både skola, psykiatri, sjukhus, demensboenden och för arbete för privatperson.