Insektsbaserat djurfoder
Finländarna är inte redo att äta insekter ännu, så nu satsar man på insektsbaserad hund- och kattmat istället.
Rätt eller fel? Vad tycker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om innehållet motsvarar fullvärdigt helfoder och katten gillar det ser jag inget fel med det. Jag tycker att insekter är oaptitliga, men mina katter tuggar gärna både på flugor och andra kryp!
Sajtvärd Katter iFokus
Mina katter som jag haft och även nuvarande äter spindlar med god aptit och när de var kattungar fångades flugor och mindre skalbaggar och vad de hittade på balkongen och åts. Så ok, även om jag inte kommer ha flera köttätande djur i framtiden.
Själv avstår jag!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Varför inte till höns? De går ju och pickar insekter om de får. Ett sätt att slippa fiskmjöl med PCB och DDT och allt vad det var.
Mina hundar äter färskfoder, så det är egentligen inte aktuellt, men jag tycker inte det är ok.
Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken att äta insekter 🤢Så varför skall hundarna behöva göra det.
Hundar och katter är köttätare inte insektsätare.
Visst finns det bra proteinkällor i insekter, men inte lika bra som köttproteiner.
Jag tänker mest på att det är tveksamma avlivningsmetoder när det gäller insekter, och att det är galet många insektsindivider som får sätta livet till. Mina katter fick prova insektsbaserat foder p.g.a. sin IBD men vägrade att äta det.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Katter äter gärna insekter. Jag har sett dem jaga både fjärilar och kackerlackor.
#5: Hur avlivar de dem? Jag har inte ens tänkt på det, gas? Koldioxid borde funka även på insekter antar jag och är i princip ofarligt för människor att hantera. Borde inte vara några större problem att gå vidare i foderproduktion heller egentligen?
Jag bara funderar rent teoretiskt här alltså, utan etisk aspekt.
Hu gör man i andra länder där man äter insekterna själva? Stoppar ner dem i en gryta/panna levande?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
De avlivas ofta genom att man fryser in dem. Det saknas forskning kring hur insekterna upplever detta. Min förra granne, som var veterinär, hävdade att det är ett smärtsamt sätt att dö på.
Koldioxid är en mycket plågsam och omtvistad avlivningsmetod, som i Sverige används t.ex. på grisar.
Många försöksdjur avlivas också med koldioxid. Antar att det är en "enkel" - och billig - lösning.😐
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com