Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketterdjurskyddvilda-djur
Läst 263 ggr
Uppkatten
2

Blind älg får inte avlivas

Älgen förefaller vara blind, men får inte skjutas.

Jag kan inte låta bli att undra om det skulle gå att behandla den här älgens ögon…

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/blind-alg-irrar-omrking-i-dalarna-far-inte-skjutas/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sedan i höstas har rapporter kommit om en förmodat blind älg i Dalarna. Länsstyrelsen har spårat upp älgen men får inte skjuta den.
[GTBLovesAnimals]
1

Ja undrar hur det går med älgen

Lona
6

#0: De går förmodligen inte att behandla på ett för älgen rimligt sätt men lagstiftningen är ju idiotisk ibland.
Dock kan man fundera över varför jägare plötsligt anser sig så tvingade att följa lagen till punkt och pricka(!) när det gäller just detta. Kan man "råka" skjuta en varg istället för en räv, en hjort, ett rådjur och så vidare eller faktiskt råka skjuta en häst istället för ett vildsvin så kan man väl "råka anträffa" en lidande älg och skjuta den?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
0

#2 Kan bli problem med stress etc, men många vilda djur kan trots allt få hjälp med div. sjukdomar och skador.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
1
Uppkatten
2

Märklig lagstiftning där man får skjuta starka, friska älgar men inte blinda, utmärglade djur som lider. 😥

UlrikaD
1

#5 I 3 månader?!
Om man inte kan hjälpa den att leva får man ju hjälpa den att dö. Det här var ju djurplågeri. Eller väntade dom på att en "älg-ledsagare" skulle dyka upp. Så ensam och rädd den måste ha varit.

Denna kommentar har tagits bort.
Tarotstollan
0

😭😭😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mandra
0

Bedrövligt! :(

Draken
0

Fruktansvärt. Stackars djur 🥺

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis