Kaninkött i kristider
Att äta kanin var vanligare förr.
Numer ses kaniner oftare som husdjur.
Skulle du kunna tänka dig att avla på kaniner/äta kanin om krisen eller kriget kommer?
Eller är det vettigare att odla på de grönytor som finns tillgängliga?
Är kaniner mat åt människan, eller har de rätt till sitt eget liv med allt vad det kan innebära av upplevelser…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ohå aldrig att jag skulle äta kanin ( jag har gjort det innan mitt stora intresse växte fram)

Är ju ganska stor diskussion om detta just nu i samband med jordbruksverkets nya förslag.
Dom som har tänkt ha detta som back-up i kristider kommer inte att ha ytan som krävs.
Jag hoppar helst över ätandet av kanin om jag kan.
Jag tror att det är stor skillnad på att sitta hemma i soffan och föreställa sig ett krig, matbrist, svält och elände och att verkligen hamna där.
Saker som man absolut inte hade kunnat tro om sig själv kan man förmodligen mycket väl göra, kanske även avla kaniner för att äta.
Dubbelmoral möjligen men det är skillnad på att äta barnens bästa kaninkompis som sover med dem i sängen och kaninerna som man föder upp på bakgården just i syfte för att barnen skall kunna få mat och inte svälta.
(Det är inte alltid så lätt att odla rätt typ av kost heller.)
Jag tror inte att jag skulle föda upp kaniner till mat, men om jag hade haft barn hade jag kanske resonerat annorlunda.
Jag tänker på min mormor under andra världskriget, hon och grannen bytte kaniner så de slapp äta sina egna som de hade fött upp.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com