Varför förbjuds inte fyrverkerier?
Snart är det dags igen för fyrverkerihelgen när många djur blir panikslagna och och kan skadas allvarligt.
Varför är det så svårt att förbjuda?
Dock finns det kommuner som har förbud, måste framhållas, så det är tydligen möjligt!
Medan det på andra håll inte går …
"Förra året kom Kommunfullmäktige i Huddinge nämligen överens om regleringar. Men dessa upphävdes snabbt efter att en lokalpolitiker begärde en laglighetsprövning."
https://sverigesradio.se/artikel/fyrverkeriforbud-stoppades-i-ratten-djuren-blir-panikslagna
Hur är det där ni bor?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Här är det bara tillåtet med fyrverkerier mellan 20.00 och 01.00, men det struntar de flesta i. De är ju i princip riskfritt att bryta mot förbudet.
Många använder dessutom fyrverkeripjäser som "granater". Senast igår natt orsakade en kraftig sådan en brand i ett hyreshus i Malmö. Den placerades utanför en dörr i trapphuset, så den var inte avsedd som fyrverkeri.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fullt-utvecklad-brand-i-malmo-efter-larm-om-small
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vad är poängen med en lag om ingen lagförs? Och skulle vi som samhälle verkligen vilja polisen prioriterade fyrverkeri-brottslingar på Nyår, framför alla andra brott?
Personligen blir jag också störd av och provocerad av att folk lägger så sjukt mycket pengar på fyrverkerier som hade kunnat användas till vettigare saker.
Men förbud tror jag inte kommer göra något bättre. Men det kommer skapa ännu mer misstro till politiker och rättsväsende kring att bli överförmynderi.
Mvh // Johan
#2: Polisen gör insatser i bland i vissa områden när dom kan för att komma åt dom som smäller innan nyår men det är sådant som inte dom större nyhetsmedia skriver om. Sen så beslagtar man mängder med fyrverkerier som skickas till Sverige.
#3: Hur gör dom det om det fortfarande är lagligt? Och om det redan görs, varför behövs fler lagar?
Mvh // Johan
Det är väl inte tillåtet i bostadsområden alls egentligen?
Oavsett så är det inte enbart djuren som lider, även många människor far illa av smällandet. Det måste vara fruktansvärt för de som kommer från krigsdrabbade områden, även om de vet att det (för det mesta, får man väl skriva numera 😏) inte är vapen som avlossas.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2: Ja, hur många miljoner går bokstavligen upp i rök?
Och hur mycket av det spenderas på riktiga fyrverkerier och inte otyget med (olagliga) smällare?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4: Fyrverkerier som tas i posten är ofta bangers, raketer med styrpinne, air bomb och fyrverkerier som avger endast knall.
Polisen tog in en en person i går i Eskilstuna på förhör och tog massa fyrverkerier i beslag.
Man använder sig även av ordningslagen som i Södertälje där 4 män sköt fyrverkerier mot bilar.
Inte ovanligt att polisen på sociala medier skriver att dom gör insatser med målade och civila resurser när det smälls i bostadsområden.

En hundägare som lagt ut hur hennes hund mår.
Många kan trots allt tänka sig att avstå för djurens skull.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#8: Det är ju alldeles hemskt stackars hund och alla djur som mår så illa av det här både tama och fria. Bra hon la ut den filmen men jag hade svårt att se den det gör så ofattbart ont i mig att folk som skjuter fyrverkerier inte förstår hur dåligt djuren kan må av det 😢
Varje år tar vi upp det här och knappt något sker när ska det få ett slut så alla djur slipper den här våndan både i hemmen och ute i det vilda.
Har ni sett kampanjen "Levande bevis" som Djurskyddet Sverige har nu? Där kan ni ladda upp en bild på något djur som är rädd för fyrverkerier, och skriva några ord om djuret om ni vill. Min Nova har fått nr 1085.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/

#10 Såg en annan film idag som var fruktansvärd på en liten spetshund. Ägaren var orolig att hundens hjärta inte skulle klara av det.
Peppar, peppar har vi inte haft några djur som varit jätterädda för fyrverkerier.
Min ena kanin (som bodde ute) tog jag alltid in runt tolvslaget och hon satt nöjd på en stol och tugga godis. Övriga kaniner har bott inne och inte brytt sig och ingen av hundarna har varit rädda (vår labbe älskade fyrverkerier och ville till och med jaga efter dem om de for längst backen).
Mina fåglar tyckte blixtrandet var obehagligt så fick dra för gardinen så var det lugnt så i år drar jag ner i förväg.
Men trots att mina aldrig brytt sig nämnvärt så tycker jag ändå fyrverkerier har gjort sitt och kan förbjudas (om det nu ska ske så är det bättre att de annordnas något på samlad plats där kommun/stad annordnar det men än hellre annordnar ljusshow utan smällande).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#11: Vilket fint tips det där kände jag inte till men helt fantastiskt underbart för djurens rätt till frid trygghet och ro ❤
#12 Jag vill minnas att man läst om djur som till och med dött av skräck men också fått psykiska men som rädslor stress som inte gått över. Sitter och funderar läste jag inte något om en häst som blev så rädd så han eller hon skadade sig så illa så jag till och mer tror den dog men jag ska ärligt säga jag minns inte hur det där var men något riktigt allvarligt samma med hundar katter och andra djur både död skada stress och psykisk ohälsa som inte gått över.
Borde vi inte kunna åberopa lagen här lagen som säger att inget djur ska fara illa inget djur ska misshandlas för oavsett det är av ägare eller kommer utifrån det här är misshandel i allra högsta grad och djur far på riktigt illa.
Jag har haft ganska tur med mina katter men visst har det vart rädsla genom åren med olika katter dom har vart oerhört individuella med det här så även hundar när jag växte upp en del ligger och trycker andra märker av och undrar men väl det är över har dom inte brytt sig andra ha kunnat vara rädda i flera dagar så det har sett så olika ut från djur till djur men visst har det vart en del scener genom åren där rädslan vart så enormt påtaglig.
Det här är ett så allvarligt ämne men jag måste dela med mig av något lite roligt också jag har haft katter som gått omkring här och glott på mig när fyrverkerierna gått som värst som om det är jag som går runt smäller blixtrar och dånar det är mitt fel och onda ögat har dom gett mig som om jag är ansvaret och kan få tyst på det där.
Den äldsta jag har nu 14 ½ år han brukar göra så och det blir intressant att se om han upprepar det på nyårsafton och när jag säger onda ögat så menar jag verkligen onda ögat det här är mitt fel helt och hållet att det brakar loss därute 😂
#14: Brukar alltid vara någon häst som dör (eller oftast blir så illa skadade att de måsta avlivas) även ston och kor som får missfall pga stressen (och säkerligen hos andra djur också men är främst dem jag hört om).
#15: Det är en tragik utan dess like jag får inte orden att räcka till mer än att jag vill få stopp på ett slut på djurens lidande ❤ jag räcker inte till men jag kommer aldrig att ge mig i den här frågan jag kommer att kämpa till sista andetaget för djurens rättigheter ❤❤❤
vår hund lider jättemycket av detta, dessutom så smälls det ju både före och efter nyår också
sen handlar det inte bara om djuren, det är farligt, det skapas massa skräp etc så om inget annat så kunde man väl tillämpa nån typ av miljölagstiftning för att få till ett förbud
Enligt hundexperten är det hundägaren som måste ta sitt ansvar så att inte hunden blir rädd. 🙄
https://sverigesradio.se/artikel/hundexperten-om-fyrverkerier-hot-som-kommer-uppifran?
#18: Sagt så fint av någon som uppenbarligen aldrig haft ett djur som blivit ärrad för livet av ljuden från fyrverkerier och smällare. 🙄
Om man aldrig har behövt hantera en hund med sån extrem dödsångest och skräck vid nyår som jag fått bevittna så förstår jag att man kan resonera sådär. Alla hundar jag känt med svår rädsla inför nyår var tidigare orädda, lugna och skottfasta. En smäll vid fel tillfälle förstörde allt och traumatiserade hundarna för livet. Dom gick från lugna och harmoniska till skakande nervvrak.
Folk underskattar hur enkelt det är för ett djur att bli skrämt av en oväntad smäll och utveckla men för livet. Det behöver inte vara så intensivt som att få en smällare kastad mot sig eller en felriktad fyrverkeripjäs i ens fönster. Det räcker med en tillräckligt hög och vidrig knall när man är ute och går eller rastar hunden. Något som varken du eller hunden har möjlighet att förbereda er på eftersom att folk skjuter och smäller när dom känner för det, inte bara på nyårsafton vid tolvslaget. Du blir eventuellt skrämd av det, hunden blir skrämd av det och har du otur blir hunden tillräckligt rädd för att börja utveckla en riktig rädsla och ångest mot ljuden.
Det är dessa individer som jag vill se ett fyrverkeriförbud för och det är för att undvika att traumatisera ännu fler individer som jag också vill se ett fyrverkeriförbud.
Båda mina hundar har varit skottfasta och orädda. Det har både berott både på träning från mig och deras gener då dom kom ifrån arbetande linjer där skott förekommer. Jag är dock inte så naiv att jag tror att det betyder att min hund automatiskt kommer vara skottfast för livet. Jag har sett med egna ögon hur allt som krävs är en smäll vid fel tillfälle för att ärra en skottfast hund för livet och det finns många potentiella "fel tillfällen" under veckorna som leder upp till nyårsafton och veckorna efteråt.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#8: Min ena mår sådär när det smäller 😌Han kommer bli parkerad i badrummet mitt i huskroppen utan fönster.
#11: Har varit in och lagt upp bild på mi ena hund där.
#18: Håller med Mitchika. Den människan har förmodligen aldrig suttit instängd i badrummet utan fönster med en hund som är panikslagen och skakar, har hög puls och fradgar trots lugnande 😡 Det har jag, och tro mig, man kan göra hur många förberedelser som helst men den skräcken kan man inte komma undan.
#19 Bra skrivet! Jag tyckte det var okänsligt av en "hundexpert" att lasta allt ansvar och all skuld på hundägaren!
#20 Precis, skräck är inte bara att avleda.
#19: I vissa fall så kan jag hålla med om att människan gör det värre (och finns nog en del djur där ute som nog klarat sig bättre om inte ägaren varit så orolig). Sett det själv där vi stod ute och prata (en påsk på västkusten där de ofta smällts fyrverkerier) när det var fyrverkerier en bit bort och hundarna gick runt och nosa och brydde sig inte ett skvatt tills matte frenetiskt börja titta runt efter sin hund och nervöst och oroligt konstatera att han är ju sååå rädd för fyrverkerier och börja ropa och sen "ömka". Först då reagera hunden och blev direkt orolig och undra vad som stod på.
Men självklart stämmer ju inte det på de hundar (och andra djur) som är extremt rädda/oroliga där det inte har någon som helst betydelse vad vi som människor ens gör eller känner för det "går inte in".
Var riktigt orolig en sommar att vår pudel skulle bli rädd. Vi hade varit ute med båten men åkt hem för det var regnväder påväg. Hunden ville inte gå in och stod i dörröppningen medan vi människor gått in (min brorsdotter stod i hallen och jag och pappa i vardagsrummet) när en blixt slår ner supernära (såpass att blixten och ljudet kommer i princip samtidigt) och vi alla hoppar till i chock och hunden kommer inspringande som en kanonkula med svansen mellan benen och börja direkt kolla runt på oss. Var ju bara att försöka hålla sig så lugn som möjligt trots att hjärtat gick i 380 för att inte spä på rädslan och peppar, peppar så verkar hon inte blivit allt för påverkad av det men är ju helt klart en sådan situation som kunnat ändra allt och helt blåst bort all den träning vi gjort med fyrverkerier (speciellt då hon är väldigt försiktig och känslig av sig).
Så tror ju att i det läget hade man ju kunnat råka göra det värre men samtidigt hade det ju även kunnat gå åt pipan oavsett vad vi gjort.
#22: Det är inte det jag kommenterar över och kritiserar i hennes breda, generella uttalande om att det enbart är hundägarens ansvar att se till att hunden inte blir rädd.
Hundar plockar alltid upp människornas energi, känslor och stämning. Det är inte samma sak som att ha en genuint rädd och traumatiserad hund som stänger av fullständigt när det smäller. Då vi pratar vi en enda smäll som trigger och hunden stänger ner, blir okontaktbar, hyperventilerar, skakar och även fradgar som Draken skriver att hennes hund gör.
En smäll vid fel tillfälle och hunden blir ärrad för livet, oavsett vad du som människa gör. Det är allt som krävs. Sen att vem som helst kan stressa upp och skrämma upp sin hund genom att själv vara rädd, nojig och förstärka dessa känslor är en helt annan sak. Det är natt och dag, dom två sakerna går inte att jämföra med varandra.
#23: Då processade mitt huvud ditt inlägg lite konstigt för det du skrev nu håller jag helt med om!
Jag tillhör dom som älskar fyrverkerier☺️
Jag kan givetvis avvara med tanke på alla djur men också tanken på kostnaden.
Mina katter och hundar jag haft har aldrig varit rädda men jag förstår mer och mer hur stort problemet verkligen är.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg på bl.a. Kattjouren att det finns lugnande musik för katter. Kanske kan den hjälpa något på nyårsafton också?
"Vi har hittat en spellista vi alltid rekommenderar att spela för katter som känner sig ledsna, rädda eller oroliga.
Musikern heter David Teie och är mest känd för att ha komponerat musik direkt för katter. Två studier, en gjord vid University of Wisconsin-Madison, och den andra vid Louisiana State University School of Veterinary Sciences har visat att musiken är effektiv för att lugna katter både i hemmet och i kliniska miljöer. Vi inom kattjouren har många gånger upplevt vilken dramatisk effekt den här musiken kan ha på katter som är väldigt stressade.. Rekommendera alla att använda den på nyårsafton."

#28 Hört många säga att "det är ju tradition".
Det var i århundraden tradition att aga sina barn. Det kan ju dom flesta hålla med om nu är fel.
Man kan ändra traditioner. Och ingen tradition borde vara värd lidande för andra levande varelser.
Borde inte det vara logik och en självklarhet?
Här är det skittyst skrämmande skittyst 🤔 inte en jäkla smäll jag är förvånad men tolvslaget har inte vart men det är så förbannat tyst nästan skrämmande för en nyårsafton. Hmm börjar faktiskt folk ta hänsyn till djuren 🤔 vi kan hoppas ❤
Här smäller för fullt.
Min man är iväg för att se GP:s stora fyrverkeri.
/Maria
På vissa ställen behövs det inga fyrverkerier. Det är bättre att låta naturen stå för dem. 😉
Smällt lite här. Undrar om det är folk som börjat nu eftersom det förväntas snöa en hel del (och vara allmänt otrevligt väder) när det närmar sig tolvslaget.
Jag är nyfiken på vad för svar trådrubriken kan ge.
- det är för lönsamt med fyrverkerier
- krutet har ju uppfunnits går inte att resa tillbaka i tiden och ta bort det…
- även om alla affärer i sverige slutar sälja fyrverkerier så kommer kina alltid att ha…
- …
Själv har jag aldrig fattat grejen. Det känns som krig och luktar krut… och så mkt skräp som aldrig tas upp efter… helt onödigt
Nu har jag en hund som skäller lite åt smällarna, dvs inte rädd eller berörd, men har haft flera skottberörda hundar. Även en mkt skotträdd iller. Tur att jag nu bor i en liten förort till Flen med ca 400 hushåll så pangandet blir bara runt midnatt 5-15min. För jag tycker själv att det är ruskigt obehagligt med pangandet. Är inte skotträdd direkt men gillar det inte.
Norrsken det absolut bästa och finaste djurvänliga fyrverkeriet 💥🥂👍
Det smattrar lite här men på avstånd inget märkvärdigt alls men om nån minut slår klockan tolv så än hinner det braka på.
Sitter med dagens första kopp kaffe och myser med katterna i hopp om en tyst nyårsafton 😎
Gott Nytt År 🥂
- Redigerat 2025-01-01 00:00 av [solljust]
Sådärja det brakade loss och platta krypande rädda katter fy vad jag hatar det här och hur mår djuren runt omkring i landet det här är alldeles förfärligt 😢
Här smattrar det också på avstånd, men inte precis i närheten verkar det som. Kanske kan busvädret (rejält regnigt och blåsigt) få en och annan att avstå, och dessutom dämpar det smällarna en del.
GOTT NYTT ÅR allihop! 🙂
Tyvärr inte oväntat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63KjBe/sa-var-nyarsnatten-i-sverige
En seriös fundering: Varför klarar hundar utan märkbara problem att vara med på jakt, men inte smällar från fyrverkerier?
Mvh // Johan
#39: Det gör inte alla hundar. Inte ens alla jakthundar. Skott och fyrverkerier kan upplevas lika för oss, men det kan skilja sig åt något extremt för hundar. En skottfast hund kan fortfarande vara rädd för fyrverkerier.
Citerat från länken nedan i en äldre artikel från Svensk Jakt: "Även vana jakthundar som normalt inte är skotträdda kan påverkas av smällare och fyrverkerier."
https://svenskjakt.se/hund/ikvall-medicineras-35000-vettskramda-hundar/
Om du är mer intresserad av hundar och ljudkänslighet/ljudrädsla hos dom så har Agria en artikel om det:
https://www.agria.se/hund/artiklar/aktivering-och-traning/skottradd-ljudkanslig-hund/
Citerat från den artikeln så står det också: "I högst möjliga mån rekommenderas att du skyddar din hund mot höga ljud oavsett om du har en ljudkänslig hund eller inte, då ljudrädsla kan utvecklas närsomhelst under en hunds liv."
Hundar tränas inför jakt. Dom vet att skott kommer ske, varifrån det kommer samt vad det innebär. Det inträffar i en situation där hunden är medveten om vad som händer och är både tränad, redo och förberedd på det. Jägare sitter inte heller och pepprar med sina vapen och skjuter flera skott i sekunden, oavbrutet och utan stopp i upp till flera minuter i sträck från alla håll och kanter samtidigt.
En jakthund förstår med andra ord vad ljudet från ett skott är och är medveten om att den är ute på jakt och att skott kommer att förekomma. Det är en stor skillnad på det och att världen plötsligt börjar "explodera" från alla håll och kanter från ingenstans med ljud, ljus och skarpa dofter.
#34 ❤
😡🥺
Kan man inte få stopp på detta nångång 🤬😢
https://www.st.nu/2025-01-02/forsvunna-bella-har-hittats-dod/
😢
För en gångs skull en glad nyhet! Hunden Svea räddades i tid! ❤
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hunden-svea-sprang-bort-hittades-fastkilad-fem-dygn-senare/

Skrev samma inlägg som ovan men kan ju inte radera.
- Redigerat 2025-01-08 14:37 av UlrikaD
https://www.hippson.se/nyheter/skramdes-av-nyarsraketer-nu-avlivas-hasten
En unghäst som fick avlivas till följd av fyrverkerierna.
😭