Brand i grisstall...
När ska vi människor lära oss att bygga mer brandsäkert för de djur som vi håller instängda…?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-brand-i-ladugard-i-mellerud-tusentals-grisar-doda
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur kan man ha 6000-7000 grisar på 3000 kvadratmeter ???
Är det tillåtet?
/Maria
Stackars grisar 😟
#1: Tänker precis som dig, är det verkligen tillåtet 😲
Så fruktansvärt så det finns inte ord för det. 😢
Slog upp hur det var med lagstadgade mått:
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/grisar/matt-i-stall-och-byggnader
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Grisarna skrek … 😭
"– När man kommer upp till platsen och hör hur grisarna skriker inuti en brinnande byggnad… det är bara att stålsätta sig men det är makabert"
Men grannar gjorde vad de kunde för att hjälpa till att rädda så många grisar som möjligt.
"Anton Regeskog, som jobbar på grisuppfödarverksamheten berättar att det var väldigt många grannar som hjälpte till och tog även emot grisar i sina lador. Själv har han haft en lång dag på platsen.
– De ringde mig i natt och sa att det brann. Så vi fick samla ihop ett gäng för att få ut grisarna. Stämningen var väldigt uppjagad. Det känns ju väldigt tråkigt, jag tycker väldigt synd om alla djuren. Vi fick inte gå in och hämta de grisarna som fanns kvar,"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vilken var tanken med alla grisarna…
Att bli människomat. T.ex. julskinka. Gissar jag.
Även slakten av grisar innebär ett lidande för grisarna.
Grisar avlivas med koldioxid, vilket är en metod som både är långsam och plågsam.
Så här beskrivs det bl.a. i tidningen Syre för en del år sedan:
”Då grisarna kommer i kontakt med koldioxid så fullkomligt flyger dom i luften, skriker, skakar, klättrar på väggarna och på varandra – i ren och skär panik.”
Grisar är tänkande, kännande varelser. Vi har att skydda dem från onödigt lidande. Som att dö i storbränder p.g.a. dåligt brandskydd, eller att gasas ihjäl på ett inhumant och svårt ångestframkallande sätt på slakterierna.
Tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det finns inga ord…😭😭😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!