Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddvilda-djurhundarjakt
Läst 136 ggr
UlrikaD
1

Jakt med lösa hundar

Djuren lider – stoppa jakt med lösa hundar

https://www.aftonbladet.se/a/eMe7LQ

Magi-cat
1

Så BRA att det diskuteras!!!

Hur kan det någonsin ursäktas:

"Lösspringande hundar misstänks, enligt samtliga sakägare, orsaka mer skada på tamboskap än alla de stora rovdjuren tillsammans.

Hästägare får sina hästar skadade efter attacker från jakthundar, och bönder nödgas lägga ner sina verksamheter när jakthundar stressar ihjäl deras tamdjur så att de tvingas avliva dem, ofta utan ersättning från jaktlaget."

Inte är det bra för själva hundarna heller naturligtvis:

"Även jakthundarna själva far illa. Baserat på Agrias skadestatistik skadas eller dör uppskattningsvis minst 1 200 jakthundar årligen i hela landet."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2

Äntligen någon som vågar säga till!🤨

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3

Har själv träffat på lösspringande jakthund nyligen, i naturreservatet (…) nära där jag bor.

Hunden sprang runt i säkert mer än en timme och gläfste oavbrutet, och måste ha stressat vartenda djur (och var enda människa) som befann sig i skogen.

För även vi människor blir förstås stressade, då vi vet att jägare även skjuter hästar, vanligt folk och varandra när de är ute och skjuter….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Draken
2

Det kom en lös jakthund springande i full karriär igår när vi var i skogen med hundarna, tack och lov såg jag den innan hundarna, så jag kunde korta av kopplen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maleficum
0

Jag och en kompis var med om att en jakthund kom utspringandes på vägen mitt framför bilen. Som tur är såpass att vi han bromsa och hunden han över vägen men kunde lika gärna kunnat gå helt galet om vi varit några sekunder snabbare till platsen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anonym
0

Jag försöker inte säga emot att hundar ska vara kopplade men jag bara undrar genuint för att jag inte alls kan något om detta:

Hur skulle man jaga med en kopplad hund? Du kommer väl vara upptagen med båda händerna på vapnet… och att ha ett tillräckligt långt koppel….

Måste inte hundar vara lösa när man jagar?