Åmåls djurpark
Dom har indraget tillstånd men djuren är ändå kvar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vanvard-pa-amals-djurpark-tio-ar-av-larm-fran-lansstyrelsen
Det är sådant som ger djurparksmotståndare vatten på sin kvarn. Jag räknar mig inte riktigt dit, men kan man inte sköta sina djur ska man inte ha några.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Tyvärr så är det sant. Varje gång jag gått förbi där så har minst ett djur varit dåligt. De har inte gett djuren bra mat utan sånt de fått tag på i princip gratis..
Däremot känner jag till att föreningen som driver djurparken inte velat anställa någon till och att R.K. valt att ta på sig offerkoftan. Ingen person har ansetts "tillräckligt underordnad R.K".
Det senaste jag läst i lokaltidningen var att djurparken rivs och att Kronofogden var inblandad.
- Redigerat 2024-12-01 19:35 av [Gunvaldsmatte]
Jag kan ta mig en tur dit någon dag och kolla hur statusen är nu med mina egna ögon..
Det är tragiskt.
Har inte LS möjlighet att omhänderta djuren ?
Ska ner till centrum på torsdag, går förbi då och tar några kort och ev lägger upp här. Återkommer med vad jag ser i alla fall..
Har sett en del ledsamma bilder därifrån, bilder som dock har en del år på nacken… Trist att man inte har kunnat få verksamheten på fötter - för djurens skull - alternativt att man ser till att avveckla.
Djur måste ha rätt att ha det bra, inte minst på våra djurparker, som är miljöer som i sig kan vara tveksamma (även när man försöker tillgodose djurens grundläggande behov).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tyvärr så hann jag inte förbi innan det blev för mörkt, då jag blev försenad p.g.a. stickprovskontroll i tullen.. Ska försöka någon annan dag.
#6: Det har helt enkelt varit fel ledning och fel personal. Jag kan gissa vem veterinären är, då det bara finns en veterinär i området i den åldern. Inget ont om hans kompetens, men han borde ha slutat även på "djurparken" för länge sedan, kan förklara mer i pm. Han är den ende av de som är där som har utbildning inom djur.
Jag har följt "djurparken" i flera år och försökt få till en förbättring där.