Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketterdjurskyddallmäntvilda-djur
Läst 75 ggr
Magi-cat
2

De underbara fiskmåsarna

“Gulls just wanna have fun”

Så bra att någon för måsarnas talan! Hittade detta hos Kattjouren på Facebook:

"Ett löfte till måsarna
I dag på fågelfredag tänker vi på alla fiskmåsar som nu har flyttat söderut, efter en sommar av desperat letande efter mat och uppoffringar för att de små ska kunna äta och växa - trots att maten inte räcker till.
Föräldrarna svälter sig själva för ungarnas skull, när det krävs och är ofta i dåligt skick efter häckningssäsongen.
I en värld där människor ofta inte vill veta av dem kämpar de kloka fiskmåsarna tappert, som så många andra föräldrar, för att ta hand om sina familjer. Och nu ska vi kämpa för dem! ❤️
Vi drar igång PR-kampanjen “Gulls just wanna have fun” med målet att fiskmåsarna ska komma tillbaka 2025 till en snällare värld.
Daniela Pilic som ska leda projektet har skrivit den här texten som berörde oss starkt och (i engelsk version) gjorde att vi hittade henne, på Seagull-sidan vi ofta tipsar om.
“Vi tillbringade hela sommaren tillsammans, flera timmar varje dag. Det skapar ett band; man lär känna varandra på djupet och glömmer att de inte är ens egen sort. Vi är bara jordbor som delar denna lilla plätt av Malmö.
Jag lärde mig till och med lite av deras språk. Jag upptäckte att de använde olika ljud i olika situationer. Jag började förstå en del av det, och det var en otrolig känsla att få vara en del av deras värld.
Jag älskar måsarna för deras charm, intelligens, underbara barnslighet och engagerade, modiga föräldraskap. De skulle aldrig frivilligt låta någon eller något skada den lilla som de är redo att offra sina liv för att försvara. Jag respekterar dem för det och för deras smarta metoder att lära ungarna allt de behöver veta för att klara sig på egen hand.
Måspar är jämlikar; de delar på allt ansvar och hjälper varandra.
De älskade att umgås med oss lika mycket som vi älskade att umgås med dem. Så mycket kärlek. Deras närvaro gjorde min åttioåriga mor lycklig, och det var som terapi för mig och min syster att ha dem i vår närhet varje dag. De bara låg där i gräset och njöt av livet tillsammans med oss, i full harmoni.
Nu är de inte längre här. När hösten närmar sig flyger de till Danmark, Holland, Portugal och Frankrike, säger de som vet.
Det är besynnerligt hur mycket man kan sakna dessa underbara fåglar i en värld där så många verkar vilja göra dem illa och inte vill att de ens ska få finnas.
På bilden Fru Babs, efter att ha tagit några klunkar friskt vatten som vi fyllde deras skålar med varje dag.
Sommaren är slut. Tack älskade måsar för tiden ni delade med oss, vi längtar redan efter att få se er igen nästa år”.
Visst berör Danielas ord? ❤️
Vill du bli en del av projekt "Gulls just wanne have fun? I tråden hittar du hur.
Tillsammans kan och ska vi göra världen bättre för måsarna. Tack alla ni mirakelskapare som följer med på resan dit. ❤️
"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

Åh, jag älskar måsar🙂

/Maria

Magi-cat
0

#1 Kul att höra! Jag älskar också måsar! 🙂❤ De hör ihop med sommar.

Magi-cat
0

Kattjouren 25 juli:

"Vi höjer våra röster för fiskmåsarna
Vi började för fyra år sedan uppmärksamma hur fiskmåsungar systematiskt dödas i strid med lagstiftningen. Sedan dess har Stiftelsen Kattjourens årliga inlägg om situationen engagerat många - men lite har förändrats. Nu publicerar Expressen en debattartikel som debattören Misha Istratov hållit i att ta fram tillsammans med Shalini Persson (Kattjourens grundare), Lili Päivärinta - Djurens Ö:s grundare och två eldsjälar till från dem, samt veterinären Johan Beck-Friis
Vi är så glada över att föra fiskmåsarnas talan tillsammans med dessa superkrafter och alla er mirakelskapare som också står för att måsarnas ungar ska få leva.
Ja - fiskmåsar har höga röster och för deras skull behöver våra röster bli ännu högre. Måsarna är så mycket mer än det distinkta rop som talar om sommar och hav. De är också kloka, engagerade föräldrar, blir äldre än hundar, konkurrerar med råttorna om matskräpet vi sprider omkring oss och är rödlistade.
Fågelsäkring och att se till att sopor hanteras korrekt är rätt väg för att förebygga ovälkomna fågelbesök - INTE att döda fågelungar som föräldrarna ägnat månader åt att förbereda för och måna om.
Läs artikeln och berätta om den för andra. 🙏 (länk i kommentar).
Tack för att du står med oss för fiskmåsarnas rätt att få ha kvar sina ungar i livet. ❤️"

[solljust]
2

Vilket härligt initiativ och måsarna är både vackra och fantastiska det är människan som inte förstår djuren det är människan som saknar respekten att hålla sig undan ett måsbo när ungarna finns och då heter det att måsarna anfaller när dom istället gör sitt allt för att skydda sina barn.

Det är vi som måste lära oss hur djurens värld fungerar och ta hänsyn gör vi det anfaller inga djur oss tvärtom dom är fredliga och dom skyddar bara sitt ❤

Jag hade måsbo här intill för några år sedan och jag minns folk var arga på dom och jag fick låta bli att klippa gräset på baksidan tills ungarna hade lämnat boet inget svårare än så dom anföll om man gick ditåt men höll man ett avstånd världens fina fredliga djur och en mås tyckte om att ta bröd som jag höll upp i luften och dom är för mäktiga när dom kommer så inpå och vilka vingslag vilken kraft 😎

• Redigerat 2024-09-22 10:23 av [solljust]
Magi-cat
2

#4 Visst blir man glad att fiskmåsarna uppmärksammas och att det är fler som bryr sig om dem!

Många är arga på måsar tyvärr …

Det är vi som måste lära oss hur djurens värld fungerar och ta hänsyn gör vi det anfaller inga djur oss tvärtom dom är fredliga och dom skyddar bara sitt
Bra sagt!

Maria
2

Måsar för mig är sommar och hav.

/Maria

Maleficum
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi har under hela min uppväxt matat trutarna (av någon anledning är det främst trutarna som kommer medan måsarna håller sig på avstånd) på somrarna.
För fem år sedan började en trut med skadat ben (troligen höftluxation) komma varje gång vi var vid sommarstugan (oavsett årstid) och vi döpte den till Fossing. Under fyra års tid kom den och satt och vänta på att få frukost. De två sista åren hade den med sig sin polare (som vi kallade Fia). Förra sommaren var den där men på hösten kom den aldrig. Inte heller i vintras, våras eller denna sommar kom den så troligen är den inte längre i livet tyvärr. En mycket saknad trut vår lilla Fossing.

Då den hade vuxendräkt första året så vet vi att den blev minst 8 år men kunde ju varit äldre redan från början. Matade ofta med hund och kattmat av olika sorter.

Tyvärr lider många av våra trutar och måsar av tiamin brist.

Vi har ju märkt genom åren att måsfåglar minskat i antalet och vissa år har det knappt kommit en enda till matningarna. I år hade vi dock några större flockar som lekte runt i luften vilket man får hoppas på är ett gott tecken.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
1

#7 Vilka härliga bilder! 😍

Fint att ni hjälper dem! ❤🤗