Varning för kattlådan som kan döda
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En viktig video som varnar för en modell av kattlåda som säljes under många namn och märken, marknadsförd som "ett billigare alternativ än andra automatiska kattlådor" har dödat katter.
Detta inlägg är skapad för att varna om hur farliga dessa kattlådor är och kommentarer som skyller på konsumenten undanbedes. Det finns många som tycker att automatiska kattlådor bara är ren lathet men då har man inte i åtanke att det finns människor med funktionsnedsättningar/funktionshinder som kanske är rörelsehindrade, samt att det finns andra anledningar till varför man inte kan ta hand om sin katt på det bästa sättet om man bara har vanliga kattlådor. Även om man har ett ansvar som djurägare att se till att miljön är säker för sina djur så tycker jag inte att det är rimligt att oroa sig att produkter som specifikt är marknadsförda till djur är rentav livsfarliga. Där har företagen som säljer produkterna det större ansvaret och bör hållas ansvariga, inte offrena. .
Dessa kattlådor är inte bara farliga för katter men för alla. Nyfikna barn som fastnar med sina händer kan skadas allvarligt. Hundar, kaniner, frigående djur som utforskar kan i värsta fall också dödas. Säkerhetsmekanikerna som vanliga automatiska kattlådor har saknas. Normalt sett så har automatiska kattlådor säkerhetsmekanismer som finns även när säkerhetssencorerna slutar fungera. Rätt många modeller är dessutom designade på ett sådant sätt att katten inte kan fastna i lådan genom formen på kattlådan, att den saknar tak eller genom att hela lådan öppnas ifall katten skulle fastna.
Dela gärna inlägget och videon. Har du denna produkten - SLÄNG DEN!
- Redigerat 2024-09-10 08:47 av [Flodbis]
Såna självrengörande borde förbjudas allihopa och enligt mig lathet hos kattägare att ha.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tänker inte argumentera med dig när du ignorerade vad jag skrev men detta inlägg är bara en varning. Folk som förlorat sina katter mår nog dåligt redan som det är.
Fy så fruktansvärt hemskt 😿jag visste inte ens att det finns såna lådor och skulle aldrig kunna tänka tanken att skaffa heller och den djurägare som gör varför skaffa djur om man inte orkar ta reda på efter dom det ÄR ren lathet.
Jag vill inte att detta ska bli en debatt om hur andra ska ta hand om sina djur, sålänge det funkar och alla mår bra, det är huvudsaken. Det finns så många hemlösa katter så är man rörelsehindrad och öppnar upp sitt hem för en katt så har jag full förståelse om man har automatiska kattlådor. Kan man uppfylla alla kattens behov så spelar det väl ingen roll hur det görs så länge allt är säkert och alla mår bra. Ju mindre hemlösa katter ju bättre.
Själv har jag ingen automatiskt kattlåda utan vanliga men jag tycker det är viktigt att visa empati och lägga skulden på rätt ställe.
Men gud vad hemskt. Hoppas att de tas ur handeln helt och hållet 😔
Men som jag förstog det, så gäller detta bara de billigare alternativen och inte "orginalen" ?
#5: Ja det är billiga knockout modeller som ofta lånar namnen av de säkra och ordentliga varianterna där man prioriterat kvalitet och säkerhet
Vilken tur. Sonen har en automatisk kattlåda, men det är orginalet. Han är reumatiker och har svårt att böja sig ner, och han har kraftiga skov imellanåt, så vi gick ihop och köpte en automatisk kattlåda till honom så han skall slippa böja sig flera ggr om dagen.
#2 Skrev du till mig? Jag har inte ignorerat det du skrev - så varför hitta på saker som inte stämmer?
#6 Inga såna självrengörande är tillräckligt säkra.
#4: Jag tycker det är klent och rör mig inte ur fläcken i den frågan men lägger inte ner mer energi i din tråd vill jag kan jag starta en egen tråd om saken men så intressant är det inte och vi får hoppas att dom här lådorna stoppas det är det viktigaste sen ska det inte vara en massa teknik till djuren det ser vi ju här.
#8: Då har vi nog missförstått varandra men jag bad att inte börja en debatt om vad som räknas som lathet och vad varje person anser är rätt
#7: Det finns rätt många modeller men de absolut flesta har väldigt många säkerhetsmekanismer. Om du vill veta mer titta på videon 🙂
För alla andra, bara se videon för jag känner inte riktigt för att upprepa saker som han redan tagit upp 👍 Jag vill bara varna och alla människor har en egen åsikt om allt, det kan man inte hindra. Dock tycker jag det är viktigare att man fokuserar på att sprida meddelandet än att diskutera vad var och en anser rätt, det kan man göra i en annan tråd, för det är inget jag är särskilt intresserad av.
- Redigerat 2024-09-10 09:57 av [Flodbis]
#11 Nej det finns inga som är säkra, finns de som är säkrare än andra men ingen som är säker tyvärr. Så vill varna för dessa oavsett modell.
#12: se videon
#13 Har sett den.
#14: Han säger att slutar mekanismer att fungera så kommer lådan sluta att rengöras automatiskt på de bra modellerna