Svårt hitta veterinär akut
Att hitta en veterinär akut verkar vara ett växande problem.
Inte ok tycker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja i de norra delarna av Sverige är det inte lätt heller. Speciellt nu när det är semester.
- Redigerat 2024-07-23 22:46 av Vixxen
Jag gissar att det var Evidensias dygnet-runt-öppna akutmottagning som tog emot det fallet. Lite snålt att det inte nämndes i artikeln.
Sajtvärd Katter iFokus
Här har privata aktörer börjat ha jour några timmar på söndagar, eller några timmar under storhelger, men det räcker förstås inte alls. Är besviken på "de stora jättarna" som sviker djuren under jourtid på helgerna och ibland även på vardagsnätter, trots att det rör sig om en av Sveriges större städer…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#2: Jag är mycket tacksam att vi har Evidensia här. De har alltid öppet så man kan alltid få hjälp.
Fick åka in akut och avliva vår ena tik på Julafton ifjol, kl. 22 på kvällen. Då var jag mer tacksam än någonsin att vi faktiskt har veterinärer nära, så vi kan få hjälp oavsett tid på dygnet och datum.
Tyvärr stor veterinärbrist i Sverige. Många har svårt att få tag på veterinärer, och få personalen att gå runt. Tror det är stor del i det hela.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Även på jouröppna djursjukhus kan det vara svårt att få kompetent hjälp.
En bekant fick problem med felläge vid en valpning, något som sannolikt hade kunnat lösas relativt enkelt med ett kejsarsnitt (en hund med god hälsostatus och en sund hundras utan problem med narkos etc) men ett av landets större jouröppna djursjukhus har inte alltid veterinär med kirurgkompetens(!) på natten så det alternativet fanns inte. De två valpar som inte föddes på naturlig väg dog i livmodern - de levde enligt ultraljud vid ankomst till djursjukhuset - och tiken utsattes för drygt 10 timmars värkarbete.
Det är sorgligt att det har blivit så här och det leder till ett bristande djurskydd.
Något att tänka på är dock att väldigt många veterinärer hängs ut med namn och andra personliga uppgifter på sociala medier, man ifrågasätter veterinärkostnader, menar på att veterinärer medvetet gör djur sjuka för att dra in mer pengar och så vidare.
Naturligtvis kan man ha åsikter om sin veterinär och veterinärvård men man kan också bidra till att skapa en trevligare miljö för sin veterinär att jobba i.
Klaga inte bara om du är missnöjd - om du är nöjd så tala om det också!
Sprid inte massa dravel som går som löpeld på Facebook och andra ställen om veterinär Ditten eller Datten som du inte har en aning om men som "Någon" skriver skit om!
Det där är något som vi alla borde tänka på emellanåt tror jag, det är lätt att svepas med när drevet går utan att kolla upp vad som egentligen ligger bakom.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7 Många kloka ord!