Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: hästar
Läst 132 ggr
Uppkatten
0

Avel på nervösa hästar

Det avlas på nervösa och "lynniga" hästar.

Allt för att få fram travhästar som kan springa fort.

Hur ser du på det?

Och är det alls rimligt att vi människor använder hästar på det här sättet…?

https://sverigesradio.se/artikel/efter-travolyckan-kritik-mot-avel-pa-snabba-hastar

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Efter olyckan på Rättvikstravet riktas nu kritik mot snabbhetsjakten inom travsporten.Att man avlar på snabba, men nerviga hästar ökar olycksrisken, tror ...
[skyggis_tryggis]
1

Det är inte ok vare sig för de nervösa hästarna som väl har ett enormt stresspåslag som de inte kan må bra av, eller för kuskarna som utsätts för fara på sitt arbete.

Magi-cat
1

Nej, det är heltokigt! Inte bra för hästarna och inte bra för omgivningen.

Travsportens vd säger att det "krävs mer forskning", som vanligt när man inte vill medge att något är fel …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
3

Jag tycker inte man skall avla på nervösa djur överhuvudtaget. En nervös hund kan bli farlig, så hur illa kan det inte gå med en nervös häst med både sulky och kusk bakom sig.

Onödigt stresspåslag för hästen och onödiga risker för kusken.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-07-14 10:46 av Draken
Uppkatten
1

Lagstiftningen säger:

*3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. *

Lite svårtolkat, kan jag tycka, men att tvinga nervösa/"lynniga" hästar att vistas i en tränings- och tävlingsmiljö skulle jag vilja påstå medför lidande.

Och i så fall har vi alltså en djurskyddslagstiftning som säger att den här typen av avel (i syfte att få snabbare hästar) inte är OK.

Jag ställer mig numera allmänt tveksam till travsporten, därför att jag upplever att det handlar alltför mycket om pengar, och att hästarna tillåts tränas/tävlas i allt för ung ålder.

Självklart ska vi inte avla bort gener som får hästarna att må bra, till förmån för gener som ökar hästarnas nervositet och flyktberedskap. Tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

#4 Jag ställer mig numera allmänt tveksam till travsporten, därför att jag upplever att det handlar alltför mycket om pengar, och att hästarna tillåts tränas/tävlas i allt för ung ålder

Kan bara instämma. Tyvärr. Hästarna tränas och tävlar hårt en kort tid, och vad det blir av deras liv sedan när de inte duger att tävla längre kan man ju också undra😢 …

Uppkatten
0

#5 Jag gissar att det ofta blir korv och hamburgare istället för liv när hästarna "inte håller" längre (eller om de inte presterar tillräckligt bra)…

Draken
0

#4: Håller med hel och fullt 😔 Jag älskar hästar och hästsport, men just travsporten har gått för långt. Jag vill inte bidra till den genom att betala för att kolla på lopp och tävlingar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nephi
0

#6: Korv och hamburgare är det inte ofta de blir i min vetskap, att de däremot säljs till Malta och andra länder för att tävla om de inte går bra för Sverige är halvvanligt. Några köper skötarna loss när de inte går bra för at ha som hobby häst, några säljs som rid travare. Många ston går åter uppfödaren för att få egna avkommor.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
1

#8 Det vore ju bra om det är så. Tyckte att det vimlade av "begagnade travhästar" sista åren jag själv hade häst, och att de kunde köpas till slaktpriset. Min uppfattning var att många av hästarna tyvärr inte ansågs ha något värde längre.

Uppkatten
0

BERLIN. Under World Trotting Conference betonade hästvälfärdsexperten Jessica Stark att ansvaret för sporthästar bör tas genom hela deras liv. Det väckte mycket tankar hos representanterna på plats som enades om att det är en viktig fråga för framtiden. – Vi i Svensk Travsport är medvetna om att vi behöver göra mer,
Nephi
0

Att det däremot är sämre mentalitet på vissa travare är väl inte så konstigt när denna hingsten var populär för mååånga år sen.

https://travnet.se/nevele-pride-snabbast-och-elakast-av-alla/

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
0

Vår granskning visar att svenska V75-hästar löper risk att sluta sina dagar i slakthus på Malta. Inte nödvändigtvis problematiskt, säger Mantorpsveteranen Claes Svensson, som menar att hästar i Sverige borde bli mat i allt större utsträckning. – Det är tyvärr ett dilemma vi har, att ingen vill äta hästkött i Sverige, säger han.
Uppkatten
0

Och så här såg det ut 2011 med hästar som "försvann"…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eow9w3/hastarna-smugglas-till-slakteriet

Drygt 5 000 svenska hästar "försvinner" spårlöst varje år. Högre slaktpriser utomlands, öppna tullgränser och hög efterfrågan på hästkött lockar svenskar att gö
Uppkatten
0

"Tänk dig för innan du säljer en häst till Malta":

https://www.expressen.se/sport/trav/v75-profilerna-riskerar-doden-pa-medelhavson/

De har tävlat i stora lopp, sprungit in miljoner och visat upp sig för svenska folket lördag efter lördag. Men när strålkastarna släcks i Sverige löper många stor risk för slakt i utlandet. Expressen har kartlagt den svenska travhästexporten till Malta – den soliga Medelhavsön som kan bli livets slutstation för svenska V75-profiler. – På Malta existerar tyvärr nästan inga alternativ än slakt för en häst efter tävlingskarriären, larmar Corrine Farruiga, som driver ett räddningscenter för hästar i landet.
Magi-cat
1

Fy så sorgligt! 😭 Detta måste bli mer känt!

UlrikaD
0

Känns lite som att det går åt samma hund som tävlings-vinthundarna utomlands. Avlas enbart för att springa och sen "kastas" dom bort för nya förmågor.
Nu finns det såklart mängder av folk inom travsporten som älskar sina hästar. Men det blir ju svårt att vara med i konkurrensen när dom som vinner gör det på hästarnas bekostnad.

Maleficum
0

Är väl inte bara travhästar som avlas på "fel" egenskaper. Är väl bara att se på dressyr och hopphästar där man avlar på "nerver" för att de ska bli mer energiska och "flashiga" (med då också gör att de i princip inte passar för så mycket annat när de inte gör sig bra på tävlingsbanorna). Även överrörliga leder hos dressyrhästar (och för långa ben) har ju blivit vanligare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu