Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: vilda-djurövriga-djur
Läst 84 ggr
Uppkatten
0

Positivt om insekter!

Det har kommit många larm om att våra insekter håller på att försvinna.

Nu kommer en studie som visar att våra svenska insekter trots allt verkar ha klarat sig rätt bra.

Positivt. Men det finns all anledning att vara vaksam.

Och så tänker jag förstås att det räcker inte med att det finns insekter i Sverige. De behövs i varje land.

https://sverigesradio.se/artikel/forvanande-upptackten-lika-manga-insekter-idag-som-pa-80-talet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Insekterna har inte minskat i antal i Sverige de senaste 35 åren, enligt en studie från Sveriges lantbruksuniversitet som ska publiceras i höst.I flera ...
Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Insekterna har inte minskat i antal i Sverige. Den överraskande slutsatsen dras i en ny studie som bygger på analyser av fångst av insekter de senaste 35 åren p
[skyggis_tryggis]
0

Det är ju verkligen positivt att insekterna inte har minskat i Sverige i alla fall.

Uppkatten
1

Samtidigt undrar jag om man missat något i undersökningen, samt om det kan se olika ut i olika delar av landet. Jag undrar också hur det ser ut i storstäderna.

[skyggis_tryggis]
0

#3: Bra frågor.
Jag har själv undrar över humlorna där jag bor. Verkar vara färre i år än förra året på min balkong, men det kanske är nån naturlig årsvariation beroende på hur övervintringen gått.

• Redigerat 2024-07-14 08:40 av [skyggis_tryggis]
Tarotstollan
0

Tycker också att det är mindre insekter här hos mig än vad det brukar. Bor visserligen i en stad men har flera blommor på balkongen som brukar dra mycket insekter, har endast sett ett fåtal insekter i år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
0

Jag upplever också att antalet insekter minskar.

91Marran
0

Jag bor utanför stan och nyss fick jag gå in för alla jobbiga insekter. Kan bero på att vi har en damm. Så här är det mycket insekter som vanligt.

Mvh
Mig