Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddhundarmoral-och-etik
Läst 242 ggr
UlrikaD
1

Hund kastad från balkong

Tarotstollan
1

Hoppas verkligen att han inte får tillbaka hunden!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Grodan
0

men jösses, hur gick det för hunden?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Det gick bara värre för hunden.

Tarotstollan
0

Fy 17!😭

UlrikaD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upprop för Sammi. Klistrar in hela texten också.
https://www.facebook.com/share/p/JK9shBbTmNEabgge/

Kattjouren;
Sammy misshandlades, kastades ut från 3:e våningen - lämnades tillbaka till djurhållaren.

I Limhamn har hunden Sammy flera gånger utsatts för våld. Fyra unga djurvänner har engagerat sig och försökt hjälpa efter de såg honom slängas ut från en balkong på tredje våningen. Trots att han var rädd och kissade blod var han så snäll och tacksam över tjejernas vänlighet. Hans små öron var täckta av ärr, som kan vara brännsår och han var mycket mager.

Polisen var snabbt på plats och omhändertog Sammy som fick vård och placerades på en uppstallningsplats. Sedan lämnades han ut till djurhållarens förälder och hamnade åter hos förövaren.

En vecka senare bevittnades ytterligare en misshandlel och djurvännerna larmade polisen igen. Sammy omhändertogs men lämnades ännu en gång ut på samma sätt.

Veterinär på sjukhuset gjorde en orosanmälan till länsstyrelsen i Skåne vid första misshandelstillfället. Polisen har överlämnat ärendet till dem. Detta var den 19 mars. Efter det har ytterligare två händelser inträffat.

Har du sett Sammy fara illa - vet du var han finns? Mejla oss, adressen hittar du i tråden. Vi vet att ni är lika upprörda som vi över det som hänt och vi ber er att inte lägga ut namn,
/foto/adresser i tråden eftersom det innebär att vi sprider personuppgifter. Sådana kommentarerna plockas bort. Tack för er förståelse. ❤️

Länsstyrelsen ansvarar för djurskyddstillsyn i länet och kan fatta beslut om djurförbud när någon allvarligt försummat vården eller tillsynen av ett djur. Det krävs inte att personen äger djuret för att djurförbud ska utfärdas, det krävs inte heller att någon döms.

I vanliga fall får myndigheten inte ta ett djur innan djurhållaren fått möjlighet överklaga beslutet om att göra det, men finns en konkret fara för djuret gäller en annan regel och omedelbar verkställighet kan ske.

Länsstyrelsen i Skåne bedömer i regel att det finns skäl för omedelbart ingripande i fall där ingen konkret fara finns.

I ett ärende vi skrivit om bedömde man att 19 friska, välmående katter som myndighetens egna anställda sagt skulle få hämtas av kattförening nästa dag, var i sådan fara att de istället hämtades och avlivades direkt. Detta ansåg domstol senare var felaktigt.

Så resonerar länsstyrelsen rutinmässigt. Därför förstår vi inte varför de inte ingriper för Sammy som gång på gång lämnas hos någon som vanvårdat och misshandlat honom (vilket det finns vittnesmål och veterinärintyg på).

Länsstyrelsen är de som kan och bör agera, helt oavsett vem som äger hunden.

Vill du att Sammy ska räddas? Berätta för länsstyrelsen att du tycker de ska omhänderta Sammy direkt och besluta om djurförbud för personen som misshandlat honom. Tycker du att det inte är försvarbart att han lämnas ut till någon som upprepade gånger gett honom till någon som misshandlar honom? Säg det med. Exempeltext och kontaktinfo hittar du som kommentar.

Sammy förtjänar att bli räddad. Tack för att du talar för honom. ❤️

• Länsstyrelsen Skåne har för vana att gå till attack när allmänheten ifrågasätter hur de utför sitt uppdrag. De hävdar att sådan input gör att de inte hinner göra sitt jobb. Märk ditt meddelande med ”jag vill att ni skyddar Sammy” så det är tydligt vad mejlet handlar om och myndigheten lätt kan hantera det. Våra skattepengar används till länsstyrelsens arbete, självklart har vi rätt att ifrågasätta hur de utför det.

• fotot på Sammy är från polisrapport

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
  • Redigerat 2024-04-08 13:04 av UlrikaD
Magi-cat
0

Hur är det ens möjligt???

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
0

Det är obegriplig! 😭

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Två grannar blir förskräckta när de ser en hund kastas ut från tredje våningen. De ringer polisen och tar hunden till veterinären. Ägaren blir misstänkt för grov djurmisshandel – men bara dagar efter är hunden tillbaka.
Draken
3

Men varför i helvete lämnar de tillbaka hunden till ägaren ? Det är ju fruktansvärt. Omhänderta hunden innan idiotjäveln slår ihjäl honom.

I det här fallet tycker jag inte att LS har rätt att "gå till attack" på allmänheten då de "ifrågasätter deras handlande" De skall lyssna på allmänheten och ta till omedelbara åtgärder, annars kan de dra så långt vägen räcker och lite till…

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

UlrikaD
1

"det är en beskrivning som låter väldigt hemsk"
Låter? ÄR väl hensk?!

Magi-cat
0

"Jag förstår att folk är upprörda"

Med rätta.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
0

Hunden lämnades enligt artikeln ut till ”nära anhörig” - inte till ägaren.

Sajtvärd Katter iFokus

Draken
1

#13: Ja men jag tycker att hunden skall lämnas till någon där ägaren inte har en chans att komma i kontakt med honom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-11 08:46 av Draken
UlrikaD
1

#13 Fast grannar och personer som hållit koll efter händelsen såg honom med mannen igen efteråt. Och det var av honom Sammy fick stryk igen efter bm"balkong-incidenten".

OberonsMatte
0

Om det står att hunden lämnades ut till nära anhörig, så utgår jag ifrån att hunden lämnades till nära anhörig - inte till ägaren. Hade det varit meningen att hunden skulle lämnas till ägaren så hade väl hunden lämnats direkt till ägaren? En nära anhörig kan vara känslomässigt engagerad i ett djur och bedyra både det ena och det andra, men en nära anhörig är inte utomstående (och då kan det gå som det gick i det här fallet..).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-04-11 18:50 av OberonsMatte
UlrikaD
2

Nu är hunden hos en djurakyddsorganisation och ska få ett nytt hem.

Tarotstollan
1

#17. Underbara nyheter!❤️

Draken
0

#17: Men vad skönt att höra 💖

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis