Ännu en våldsam hästägare
Här finns bildbevis. Ändå går det år utan att nån säger nåt. Och än idag är det ingen som verkar bryr sig.
Larmet om elitryttaren – piskade, sparkade och kastade hammare
Men så fruktansvärt!! 😢 Det går inte att läsa färdigt artikeln, man blir så ledsen … 😭
Och så tänker man på hästarna. de har inget val, är bara helt utlämnade ….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nej så hemsk 😭 och självklart nekar ryttaren allt…
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ändå finns det bildbevis …

Precis nu blev det en Plus-artikel. Sånt här borde ju verkligen vara gratis för alla att läsa. Nu tystas det ner i ännu en instans.
Hur vet man att bilderna kommer där ifrån?
Hemskt att läsa! Att ta ut sin frustration på djur är fel. Hoppas att personen åker dit.
Mvh
Mig

#5 Personerna i artikeln hade fotat.
Är inte förvånad. Kände en förut som jobbat en kort tid hos en tävlingsryttare och när det gått dåligt på tävling så fick hästarna ingen mat när de kom hem (som att hästarna fattade det).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Blir så illa berörd när jag hör om folk som straffar djur (och människor i vissa fall) såhär. Att verkligen medvetet planera att ett djur inte ska bli matad eller ska "straffas" för något. Det är så empatilöst och läskigt. Oberäkneliga människor. Kan inte folk omkring såna här misshandlare säga något? Anmäl anonymt till länsstyrelsen eller vad som helst. När man verkligen bevittnar någon skada eller straffa ett djur eller för den sakens skull även barn eller annat, har man ju en plikt att göra något.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
#6: Menade att de kunde ha fotograferat på andra hästar någon annan stans. Tvivlar inte på vad de har upplevt. Det är säkert sant. Det tror jag rejält på. Varför gå ut med det annars, men just bilderna funderar jag på.
Mvh
Mig

#9 Det stod i bildtexterna att dom var därifrån.
Vet inte om det rör samma eller ännu en… ? https://www.svt.se/sport/ridsport/elitryttare-pausas-fran-landslagsrelaterad-verksamhet
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#11 "Vi ser oerhört allvarligt på de uppgifter som vi fått ta del av i artikeln. Ridsporten ska präglas av respekt och glädje, till både hästar och andra människor."
Får väl hoppas på det, så det inte bara sopas under mattan.

#11 Bör ju vara det för just det att folk köpt hö för egna pengar när ryttaren vägrat ge hästarna mat känns ju väldigt specifikt.
https://www.svt.se/sport/ridsport/elitryttare-anklagas-for-misshandel-mot-hastar
#8 Det svåra i såna lägen är att inom ridsporten råden en enorm tystnadskultur, och skulle du säga något och anmäla så finns risken att du får dålig stämpel inom ridsportens högre nivå. Är du då en ung tjej som bara drömmer om att få jobba med hästar vågar många inte riskera sitt eget rykte.
Dessutom så på den nivån det gäller här (både hos danska dressyrryttaren som kom ut för ett tag sedan och hos denna svenska ryttaren) måste hästskötare och annan personal skriva på NDA. (sekretessavtal). Det gör att de bryter mot ett avtal om de anmäler, och man vågar helt enkelt inte.
Jag tror man borde jobba mer med just det här med anställdas möjligheter att just anmäla och vad det får för konsekvenser. Att tex hästskötare som "tjallar" om misshandel istället hyllas och blir förebilder i sporten. Att man liksom värnar hästskötarnas rättigheter och skyldigheter mot hästarna främst, inte mot sin arbetsgivare.
#14: Behöver verkligen bli en förändring så fler vågar säga ifrån! För som du säger är det verkligen inte lätt, speciellt inte mot "högre uppsatta" som man kanske ser upp till eller tror är "allvetande".
Som barn när jag red på en viss ridskola var det en händelse som fick det att knyta sig i magen på mig (och en av fler grejer som fick mig att byta ridskola).
En häst hade lagt sig för att rulla och fastnat (stod i spilta). Vi såg att hästen var stressad så vi gick såklart till en ridlärare. Ridläraren tog en longerpisk och börja piska hästen tills den i panik sparkat sig runt igen. Hästen var såklart jättestressad och när ridläraren gick in till den så hoppa den såklart till och fick sig då en smäll på mulen innan ridläraren gick därifrån (och vad jag minns så sa hon nog aldrig något till oss).
Det beteendet stämde inte alls med vad jag läst om hur man skulle hantera den situationen och jag och de andra två barnen jag var med vid tillfället mådde jättedåligt av det men vi vågade ju inte säga något om det för "ridläraren vet bäst". Men kan fortfarande få en klump i magen bara av att tänka på den händelsen. Men tror ju att hade inte jag varit en sån som läst allt jag kunde få tag på för att lära mig mer när det kommer till djurintresse och läst i olika böcker om hur man skulle gjort i den situationen så hade jag väl trott det var så man skulle göra och det var normalt att slå en panikslagen häst som fastnat.
På nästa ridskola så hamna jag igen i en situation där en häst fastnat i spilta efter att ha rullat sig och där sköttes det på ett helt annat vis! Där höll sig alla lugna, en gick försiktigt in för att knäppa loss hästen först och sen tog de ett grimskaft runt bakbenen och försiktigt försökte vända runt hästen så den kunde få benen under sig igen. Ingen panikslagen häst som sparka omkring sig. Sån otrolig skillnad (och i min mening betydligt bättre hästkunskap på den ridskolan) och de hanterade det precis enligt de böcker jag läst.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#15 Ja det är jättevanligt att man som ung, okunnig osv tar efter de man lär sig av. Och som sagt, vet man inte själv redan bättre eller lär sig på håll så kan det ju vara avgörande för din fortsatta behandling av hästar.
Nånstans under tonåren började i alla fall jag ifrågasätta hur hästarna behandlades på ridskolan och söka efter ett sätt som inte innehöll våld, misshandel eller annat plågeri. Men som sagt, det kan man ju bara göra till en viss nivå, sen måste man i princip ta efter andra och att då hitta en bra förebild är inte så himla lätt. Och i mycket så ska man ju även våga gå sin egen väg, och i alla fall jag har erfarenhet av att i många stall är det en slags arrogans och att vissa anser sig göra rätt och alla andra ha fel.
- Redigerat 2024-03-15 12:00 av Zadeira

Elitryttaren Douglas Lindelöw träder fram efter anklagelserna