Travsport
Som barn gick jag ofta på Visby-travet om somrarna och tyckte det var mysigt att hänga där. Bäst gillade jag russloppen.
I dag känner jag avsky mot travsporten. Alldeles för unga hästar drivs alldeles för hårt, och pengar har fått en galet för stor betydelse.
Hästen ses som en "travmaskin", och när "maskinen" gått sönder (i alldeles för tidig ålder) så tappar den snabbt sitt värde.
Jag skulle önska att lagstiftningen stramades åt, t.ex. med ett krav på att hästarna åtminstone skulle få växa "färdigt" innan de börjar tränas hårt/tävlas o.s.v.
Att hästen skulle få vara en häst och inte en "tävlingsmaskin" att försöka tjäna pengar på.
Vi ser också regelbundet i massmedia exempel på att det gått för långt.
Hur ser du på det här med trav/travsport…?
https://sverigesradio.se/artikel/travtranare-atalad-for-djurplageri
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hast-blodde-efter-en-tavling-pa-abytravet-travtranare-domd
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag vet inte hur det är idag, men en bra bit tillbaka i tiden vet jag om uppfödare och tränare som gjorde allt för att hästarna skulle ha det bra.
Numera, vet ej och vet ej om man vågar hoppas. Jag kan inte med att titta på någon hästsport längre …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Det finns uppfödare och tränare även idag som gör allt för att hästarna skall ha det bra och inte börja köras för tidligt eller köras slut på i ung ålder.
Jag är mycket på Bergsåkerstravet och där har vi åtminstone två uppfödare och några tränare som är riktigt mån om hästarna 🙂
Men ja, det finns även rötägg som inte skulle ha hästar.
- Redigerat 2024-03-10 09:42 av Draken
#2 Verkligen skönt att höra att de goda finns! 🙂
#3: Jodå de finns fortfarande 🙂.
Men tyvärr, som ni säger, har det blivit mycket att pengarna styr och det går utöver de oskyldiga hästarna i slutänden.
Pengarna styr …
"" Mycket av den utrustning som används inom travsporten är konstruerad för att orsaka obehag. De vill att hästarna ska springa så fort som möjligt och är inte rädda för att manipulera och experimentera med både tillåten och otillåten utrustning – vilket vi ser exempel på i banveterinärrapporterna."
"Men Hästvälfärdsgruppen anser att livet som travhäst är så slitsamt att det innebär svåra skador, och ibland även dödsfall.
– De sätts tidigt i träning och råkar inte sällan ut för skador, luftvägsinfektioner, hältor och ryggsmärtor. Dessutom är magsår vanligt förekommande och en del hästar har blödningar i lungorna. När hästarna reser land och rike runt utsätts de även för en hög smittrisk, säger Adina Hargeby.
En undersökning från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) – där över 500 tränare svarat på frågor om sammanlagt drygt 1 200 travhästar som avslutat karriären – visade att 43 procent av hästarna slutade tävla på grund av skador eller sjukdomar. Bara 11 procent slutade för att de kommit upp i den högsta åldern för att tävla, som är 15 år för kallblod, 12 år för varmblodiga hingstar och valacker samt 10 år för varmblodiga ston"
När travkarriären tar slut:
"Den visar att nästan 30 procent av hästarna i enkäten gick till slakt eller avlivades."
"– Många hästar exporteras till Malta för att fortsätta tävla i några år till, vilket ökar skaderisken ytterligare. Bortsett från de långa transportresorna till ön, som i sig är påfrestande, är hästhållningen emellanåt bristfällig med dammiga stallmiljöer, hårda underlag och utebliven utevistelse, säger Adina Hargeby"
https://tidningensyre.se/2018/nummer-307/miljardtravets-bortglomda-offer/
😥
Ja, det där med att sälja hästar till Malta verkar i praktiken bara innebära att hästarna får tävla där för en (kortare?) tid innan de sänds vidare till slakt…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
😢 Vidrigt.