Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketterdjurskydddjur-och-lagensmådjurmoral-och-etik
Läst 209 ggr
UlrikaD
2

Kiviks marknad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den varmaste årstiden samlar vi ihop smådjur i burar och säljer på marknad. Det är 2024, har vi verkligen inte kommit längre?!

Ljungåsen
1

Fullständigt bedrövligt att det är lagligt!

Inte nog med att djuren verkligen utsätts för stress under själva marknaden, utan det inbjuder dessutom till spontanköp, och spontanköp leder sällan till god omvårdnad.

Uppkatten
0

Det är märkligt att det här får fortgå. Djur och marknader hör inte ihop.

Gissar att det skulle behövas större uppmärksamhet på det här för att få till en förändring.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

Jag trodde inte det var tillåtet?

Googlade runt lite på marknader och det verkar vara olika om de tillåter det eller inte?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Tror det hänger lite på djurslag också? Katter/hundar lär inte få säljas på det sättet. Definieras nog inte som "smådjur".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
0

#4 Så är det nog. Och att marknadskommittén själv får säga ifrån ytterligare vad man inte tillåter.

Det var inte så hemskt länge sedan det såldes större djur, hästar på Ulrika marknad.

"Djuren man kan hitta på marknaden idag är kaniner och andra smågnagare, hästar, får och getter, alpackor, minigrisar, gäss, ankor och höns och faktiskt även ett och annat nötkreatur. Man bör dock tänka igenom ett inköp noggrant eftersom ett djur kräver en hel del eftertanke, planering och ansvarsfull skötsel. Har ni i familjen redan bestämt er för att skaffa en ny familjemedlem eller kanske lite höns är en djurmarknad en mycket trevlig och lite gammaldags tillställning att skaffa sitt nya djur på. Marknaden bjuder på en liten inblick i hur det kunde vara förr i tiden när man behövde utöka djurhållningen på landet."

2019!

https://ulrikainfo.se/ulrika-marknad/

Magi-cat
0

2024.

"Välkomna till Ulrika Marken! Marknaden har arrangerats i över 150år och omfattar tre kilometer marknadsstånd och 400 försäljare. Plus tivolit. Kreatursvallen fylld med hästar, åsnor, alpackor, kaniner, ankor och väldigt mycket höns. Sedan tar knallarna över och slår upp sina …"

https://bokamarknad.se/market/ulrikamarken/?wpv_post_search=h%C3%A4st&wpv_aux_current_post_id=1910&wpv_view_count=793-TCPID1910

Den ultimata guiden och bokningssystemet för Marknader och Loppisar i Sverige
UlrikaD
4

Med tanke på Blocket annonser idag som svämmar över av kaniner, marsvin och andra smådjur som barnen har tröttnat på.
Hur många föräldrar kommer inte falla för trycket av tjatiga barn på en marknad som ser en söt kanin. Och sen då? Sätter dom den i bilen en varm sommardag. Och när dom kommer hem inser dom att dom har varken mat eller tillbehör till en kaniner. Så helt plötsligt får kaninen ica pellets och ett hö som legat inplastat i månader. Det är så kaniner får magstopp och hamnar hos veterinären. Fast djur som impulsköps på en marknad kanske inte ens får den möjligheten.

Draken
2

Men det måste väl vara nån form av kontroll och arrangörena måste väl ha nån form av tillstånd för att sälja levande djur ?

När jag höll i våran reptilmässa här i stan, så krävdes det tillstånd från länstyrelsen och det var väldigt strikta regler vad som gällde. Rätt vad det var så kunde LS oanmäld dyka upp för kontroll.

Vi hade krav på oss att ha både, utomstående, djuransvarig och djurkontrollanter, med basic utbildning inom djurvård.
Det var strikta regler om hur länge vi fick ha öppet och hur djuren skulle förvaras.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-03-10 10:10 av Draken
Uppkatten
0

Jodå, länsstyrelsen finns säkert med, men det hindrar ju inte spontanköp etc.

Magi-cat
0

Antar att det inte är lika strängt med tillstånd om det inte är verksamhet, utan man bara säljer den egna lilla grisen eller vad det nu kan vara.

Men visst måste arrangörerna kunna säga sitt …

Uppkatten
0

zoofor, marknad, butik, öppettider, produktion
91Marran
0

När jag var på en stor bakluckeloppis så såldes en hamster i en liten men hög gallerbur. Var någon som han köpa före mig. Hoppas att den hamnade i rätt händer.

Mvh
Mig

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon tog en bild på smådjursmarknaden igår. Som Kivik inte svarat en enda person i en lång tråd på deras Facebook sida.

91Marran
0

#13: Vilka djur såldes?

Mvh
Mig