Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 252 ggr
Uppkatten
4

Färre lodjur får skjutas

Jag förstår ö.h.t. inte varför lodjur får skjutas.

Knappt någon av oss har väl sett lodjur i det fria, och många drömmer säkert - liksom jag - om att få möta lodjur.

https://sverigesradio.se/artikel/farre-lodjur-far-skjutas-i-arets-licensjakt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I årets licensjakt på lodjur ska färre skjutas jämfört med förra året.Lodjuret är det rovdjur som dödar flest renar i norra Sverige, hur många är dock ...
Uppkatten
1

I vissa län verkar dock fler lodjur än tidigare få skjutas?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Signur123
5

Ja, för mig är det än dröm att få se ett lodjur i det vilda. Det är ett djur jag fascineras mycket av. Och jag tycker alltid att det känns lika fel när folk säger "det är för att dom dödar så många renar", för herregud, om det är DET som bestämmer hur många som får skjutas av en art, ja då skulle jag inte våga gå utanför huset längre - vi människor dödar trots allt flest av alla.

Draken
1

Är inte lodjuren fridlysta ? Stammen har, vad jag har förstått, minskat kraftigt på senare år 🤔

Låt bli de få vi har kvar …🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Signur123
2

Lodjuret är fridlyst, men det betyder tydligen att dom får "endast jagas under strikt kontrollerade former". Och jag som trodde fridlysta djur inte får jagas alls… Men så var det tydligen inte…

https://www.lansstyrelsen.se/varmland/djur/jakt-och-vilt/licensjakt-rovdjur/licensjakt-lodjur.html

Lite mer om lodjur, och varför dom behövs:

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/allt-du-behover-veta-om-lodjur-och-deras-viktiga-roll-i-ekosystemet/

Men tänk vad tråkigt det vore för de stackars jägarna att inte få skjuta dessa vackra djur.

Lodjuret är fridlyst och får liksom de andra stora rovdjuren endast jagas under strikt kontrollerade former. För att reglera antalet lodjur och förebygga skador på tamdjur och renar får skyddsjakt och viss licensjakt genomföras, om förutsättningarna för jakten är uppfyllda.
Draken
1

#4: Vaddå licensjakt ? har de sett med egna ögon att lodjuret har rivit ren eller andra tamdjur ? Då kan jag köpa att de måste tas ner , men så länge de håller sig på sin kant och inte går på tamdjuren, så skall de väl för fasiken inte bedrivas jakt på …bara för att de KAN riva/skada tamdjur 🤬

De är fridlysta av en anledning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Rådjurstoken
1

Om jag har förstått rätt innebär licensjakt att man vill minska stammen eller hindra att den ökar (för mycket) oavsett anledning. Vill man skjuta djur som bevisligen har rivit tamdjur, kallas det skyddsjakt. Fridlysning är inte alltid detsamma som total fridlysning under hela året. Till exempel är älg och rådjur fridlysta under en stor del av året, men får jagas när det är jakttid.

Uppkatten
2

MP: I dag börjar troféjakten på en hotad och fridlyst art
Uppkatten
0

Nästan 10 000 jägare vill vara med och jaga våra fridlysta och rödlistade lodjur…. 😥

"Det är en spännande jakt och det är få förunnat att ha möjligheten att under sitt jägarliv få skjuta ett lodjur". 😠

https://sverigesradio.se/artikel/licensjakten-pa-lodjur-inledd-idag-far-kritik

143 lodjur får skjutas över landet i den licensjakt som inletts idag.Naturskyddsföreningen är starkt kritisk till att Sverige har licensjakt på det fridlysta ...
Signur123
1

Låt dom vackra katterna vara ifred…!

Rådjurstoken
0
Starten på lodjursjakten har uppmärksammats i media på flera håll i landet och många kritiska röster har höjts. Band annat anser WWFs rovdjursexpert Benny
Uppkatten
0

Tio lodjur får skjutas under licensjakten som pågår hela mars. Det handlar bland annat om att skydda tamboskap.Men enligt Naturskyddsföreningen är jakten ...
Signur123
1

#12: 😭 Jag fattar inte heller. Hur?????!!!! Och precis som han säger, i många fall får man kött från djuren som jagas. Där tycker jag det är annorlunda, det är naturens gång. Rovdjur jagar och dödar andra djur för att äta, i den mängd de behöver. Människor gör också det, och det har vi gjort i alla tider. Men nu har vi förlorat respekten, vi äger inte naturen, vi är en del av den. Det jagas inte längre för att få mat - det görs för att det är kul. HUR kan det vara kul??!!!
Varför kan meningen med jakt inte bara återgå till att få mat på bordet?
Det är inte kul att döda!

Jag tycker det är bättre att äta kött från ett djur som levt ett naturligt liv i det vilda, en från ett som levt ett väldigt onaturligt och ovärdigt liv i i trånga utrymmen på en fabrik. Men nu jagas det för mycket, "för att det inte ska bli för många". Kasta inte sten när du själv sitter i glashus, mänskligheten.

Magi-cat
1

#12 Bra av Birger Schlaug.

"Antingen ser oss som gäster i djurens hem. Eller också ser vi djuren som inkräktare i vårt hem. Vårt. Allt är vårt. Människan är härskare som med stolthet och glädje kan skjuta ett lodjur som inte kan försvara sig, som sitter där och härsar av stress. Pang. Död. Eller i vart fall skadeskjuten. Så duktigt, så modigt, så roligt. Och jag fattar inte ett skit…"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
3

Såg en bild på nätet av en massa karlar som stolta satt runt ett litet skjutet lodjur…

Lodjuret såg ut att vara en halvstor unge.

Och det enda jag kunde tänka på var det vidriga i att så många vuxna karlar med gevär ger sig på och dödar en liten djurunge som skulle ha kunnat bidra till lodjurs-stammen under många år framöver.

Den hade ju bara precis börjat sitt liv…

Magi-cat
0

#15 Att de inte ser det bisarra i det själva? Att bli så kaxig för att med höjden av vapenteknik döda ett litet lodjur? 😢

Kan de inte spela något spel istället om de nu måste uppleva spänningen? 🙄 För det är väl inte själva dödandet som är viktigt? 🤔

Uppkatten
2

Skicka ut karlarna med varsin kamera i händerna istället.

Finns det något bättre än vackra djurbilder på vilda djur?!

UlrikaD
2

#16 Det där!! Att även om man skulle prata med dessa personer är dom lika fast förankrade i att det dom gör är helt ok som vi är i att det är fruktansvärt. Hur får man till en ändring då? Jag mår verkligen illa utav dessa bilder där folk glatt leende poserar med ett dödat djur. Dom ler glatt för att dom dödat?!
Samma människor som säkerligen går hem och kramar sina egna barn har dödat någon annans unge.

[solljust]
2

Det är en sån tragisk inställning och hur kan man känna stolthet i att ha tagit någon annans liv jag kan aldrig begripa det och vi människor måste lära oss att leva med våra vilda djur och ta hänsyn till deras habitat.

Jag har mött mycket vilt genom åren så även lo och vilt kommer in på gården då och då alla årstider och vintrarna spår från exempelvis varg och jag bor nära samhället men djuren stressas ut från sina skogar av människan och skogarna häromkring är stora så mycket vilt finns både björn och varg som jag genom åren stött på i skogen men också här på min gård.

Lodjuret har jag sett några gånger bla om jag var ute tidigt på gården och visst respekt ska vi ha det är ett rovdjur men dom går inte i första taget till angrepp det vill väldigt mycket till det kan jag skriva under på som stått öga mot öga med dom och det gäller alla rovdjur visar vi respekt får vi den tillbaka så den här hetsjakten den sätter jag inte ord på människan är rent av dum och jägare om några borde känna till skogens vilda djurs beteenden och lämna dom ifred.

Det finns ingen som helst stolthet i att döda ett djur tvärtom den som gör den som tar ett djurs liv borde skämmas å det grövsta.

Dom enda undantagen är om djur far illa om dom är skadade eller sjuka precis som med våra tamdjur där kan vi hjälpa annars ska vi lämna dom ifred.

• Redigerat 2024-03-11 16:25 av [solljust]
Magi-cat
0

#20 Det var väldigt mycket bra i den artikeln! Hoppas många läser den.

"”Tjänstemän i staten måste återfå respekt för våra grundlagar, särskilt regeringsformens honnörsord: rättssäkerhet, likabehandling och laglighet.” Några ord från före detta riksrevisorn Inga-Britt Ahlenius."

Rådjurstoken
2

Svenska Rovdjursföreningen anmäler licensjakten på lodjur till EU.

https://rovdjur.se/svenska-rovdjursforeningen-anmaler-licensjakten-pa-lodjur-till-eu/

Vid ett personligt möte hos EU-kommissionen i Bryssel lämnade Svenska Rovdjursföreningen den 15/3 in en anmälan mot Sverige om att licensjakt på lodjur bryter mot artskyddsreglerna i art- och habitatdirektivet.
Signur123
0

#23: Om dom nu måste skjuta kan dom ju åtminstone hålla sig till reglerna…