Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 94 ggr
Uppkatten
2/11/24, 12:24 PM

Draghundar far illa

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Antalet draghundar som fått omhändertas på grund av vanvård har ökat i Norrbotten de senaste åren. Länsstyrelsen i Norrbotten tänker därför göra extrakontroller
  • Redigerat 2/11/24, 12:24 PM av Uppkatten
Annons:
Magi-cat
2/11/24, 12:35 PM

😢

Fruktansvärt!
Det har jag alltid undrat hur de egentligen mår de där draghundarna som måste springa och dra länge och långt hela tiden …
Det brukar alltid försäkras att de mår så bra så bra …
Bra att det blir fokus på detta nu!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

R
2/11/24, 12:45 PM

Kan bara instämma. Bra att det blir extra kontroller, men tråkigt att det ska behövas. Kanske dags att införa någon slags märkning av turismföretag som är djurskyddsmässigt seriösa och pålitliga? En märkning som inte ska gå alltför snabbt att få, utan bygga på regelbundna och noggranna kontroller av djur och anläggningar. Kanske att kontrollanten följer med som turist utan att arrangören vet vem han är? Har man rent mjöl i påsen, finns ju inget att dölja. Jag vet inte om det skulle fungera, utan spånar vilt…

Magi-cat
2/11/24, 1:11 PM

#2 Något sådant skulle helt säkert behövas …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

UlrikaD
2/11/24, 1:45 PM

TV4 Play: Vanvårdade draghundar tvingas avlivas – ökad turism kan ligga bakom https://www.tv4play.se/klipp/ee89efd1cccf052a3293

Antalet vanvårdade draghundar i Norrbotten har ökat kraftigt den senaste åren. Vissa är i så dåligt skick att de tvingas avlivas.
Uppkatten
2/11/24, 4:03 PM

#4 Fruktansvärda bilder… 😥

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2/11/24, 4:04 PM

#2 Det ska ju ligga på länsstyrelsen att se till så att det är OK, men absolut att man skulle kunna ha någon slags "märkning" och ett förbund som gör egna kontroller också.

Annons:
Tarotstollan
2/11/24, 7:39 PM

Fy 👿!😭😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Draken
2/12/24, 10:12 AM

Tragiskt 😥

Min bror har ju draghundar, han kör funktionshindrade på höst, vinter och våren. Under sommaren kör han endast träning för att hålla hundarna i form.
Han har ju hundarna ute i hundgård heöla året, och han har påhälsning av Norska LS (han bor i Norge) regelbundet som kollar både hundarna och deras miljö.

Varför an inte Sverige ha samma hårda kontroller …kontinuerligt ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: