Älgen kan komma att rödlistas
Älgen kan komma att rödlistas redan 2025/26 pga att älgarna minskar så snabbt till antalet.
https://sverigesradio.se/artikel/algen-kan-klassas-som-hotad-pa-nasta-rodlista--2
Borde man inte kommit på det förr i så fall? 😡 Sorgligt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
På tiden, så det hoppas jag kommer att ske!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ojsan, undrar varför det blivit så… 😡 Hade man inte kunnat göra något liiiiite tidigare??? Men bättre sent än aldrig…
Ja, det är på tiden och bättre sent än aldrig ….
Modigt att han i radioinslaget vågade säga att jakten är den främsta orsaken till att älgstammen minskar så kraftigt. Det kan ju synas självklart, men kan ändå vara känsligt att nämna. Sedan finns det även andra orsaker, till exempel att älgarna är känsliga för klimatförändringar. Men vi ska veta att rödlistning inte är detsamma som fridlysning. Säkert kommer man att fortsätta jaga älg, om än förhoppningsvis med lite mindre kvoter.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det kanske blir mindre accepterat i alla fall och förhoppningsvis är det fler som tänker till …
Har hört om detta tidigare. Tycker absolut att man bör rödlista, men befarar att det ändå kommer att skjutas älg….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Bra! Men det borde verkligen gjorts tidigare.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hoppas det verkligen går igenom med en rödlistning. Inte en dag för tidligt isf.

Men hur sjukt är det egentligen? Vi dödar så många djur vi hinner med. Vi kallar det viltvård och att det är nödvändigt för naturen.
Sen måste vi fridlysa djur innan dom dör ut helt. Logiken är strålande.
Undrar om kravet på att minska antalet vargar och björnar kommer🤔 Älgen måste ju skyddas så den kan viltvårdas genom jakt.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
"Minskningen är på grund av jakt som också har lett till att älgarna i Sverige fått en låg medelålder"
Så bra att de kom på det nu då …🙄

#12 Alltså, den meningen…
Hoppas det inte krävdes alltför stor kommite för att räkna ut det.
#12 verkligen… Jag hade absolut inte kunnat räka ut det själv, jägarna var ju det minst tänkbara alternativet 🙄
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Fast frågan är om det är jägarna själva som är de stora skurkarna i det här fallet. Ofta vill skogsägarna minska älgstammen så mycket det går, medan jägarna håller emot - de vill ju att det ska finnas älgar att skjuta även i framtiden. Älgarna gör stor skada på tallplanteringar, helt enkelt för att de inte hittar något annat ätbart än tallplantor på kilometers avstånd. De måste ju äta för att leva. Hade man kunnat acceptera lite mer mångfald och variation hade skadorna blivit betydligt mindre, för tallplantor är ingen favoritmat för älgarna. Finns det lövsly i tillräcklig mängd, tar älgarna det i första hand. Men det är mer lönsamt att låta de ekonomiskt värdefulla tallplantorna täcka en så stor yta som möjligt, och inte lämna plats för någon växtlighet som saknar ekonomiskt värde. Hellre då ta bort dem som kan skada planteringarna.
Vi människor är kanske inte rätt personer att gnälla på älgarna när dom äter tallplantor! Jag kanske har sagt det förut, men alltså, mänskligheten har ju förstört så mycket mer av skogen. Vilka är det som sett till att det bara finns tallplantor att äta…?
Vargen äter upp får, så då sköt man nästan slut på vargarna. Plötsligt så visade det sig att då fanns det ingen som kunde äta upp älgarna? Nähä, då får vi väl sjuta älgarna också så de inte äter upp skogen. Och nu så kommer den kanske behöva rödlistas? Undra varför 😡