Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettövriga-djur
Läst 113 ggr
Uppkatten
3

Fågelmatning

I år har vi en lite extra kall vinter i delar av landet.

Därför kan det vara motiverat att mata fåglarna lite extra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veLnoj/utan-fagelmatning-riskerar-de-att-do

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Det hårda vintervädret som dragit in över Sverige ställer till det även för våra fåglar. Sträng kyla och yrsnö kan göra livet svårt för vissa arter, exempelvis
Uppkatten
2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Den kraftiga kylan ställer till det för fåglarna i Västerbotten.Sveriges minsta fågel, kungsfågel riskerar att frysa ihjäl. Janne Roslin hjälper fåglarna ...
Rådjurstoken
5

Bra artikel och radioinslag. Ju mindre en kropp är, desto snabbare blir den genomfrusen. Mesar och andra småfåglar lever verkligen på marginalerna när det blir riktigt kallt, och behöver mycket energi för att hålla värmen. Observera dock att talgbollar ofta är av dålig kvalitet, och till stor del brukar bestå av palmolja från skövlad regnskog. Jag gör numera egna energiblock av lika delar margarin, kokosfett och ister. I dem kan man sedan lägga t ex bär, russin, solrosfrön eller jordnötter. Som det nämns är rena solrosfrön betydligt bättre än billiga blandningar, som ofta inte intresserar fåglarna särskilt mycket. Jag erbjuder fåglarna solrosfrön, jordnötter och nämnda fettblock. Nu har jag också satt upp fyra julkärvar, men dem har fåglarna inte intresserat sig särskilt mycket för än - trots att här finns massor av gulsparvar. Och så går det inte att undvika att fåglarna även intresserar sig för rådjurens foderblandning av solrosfrön, jordnötter, majs, vete och fårpellets (som innehåller mer näring än viltpellets). Därför brukar jag fylla på med rådjursfoder i skymningen. Rådjuren äter nämligen dygnet runt, men de flesta fåglar bara så länge det är ljust.

Uppkatten
5

#2 Dock ska man vara väldigt försiktig med att lägga ut russin om det går katter/hundar i området, eftersom russin är giftiga för dessa djurslag.

Uppkatten
4

Havregryn blandade med rapsolja har jag sett att många rekommenderar i gruppen Fåglar inpå knuten på FB.

Signur123
3

Vi gjorde alltid det förr, när jag var väldigt liten. Tills vi skaffade katt… Utekatt. Ja, det blev som en fälla. Jag tycker mycket om fåglar och det kändes som att vi lockade dom in i döden… Är rätt säker på att en del av grannarna har fågelmatning, så dom kan nog flyga dit.

@NN@
0

Vi gör egen mat med kokosfett, raps, olika frön och nötter. Det äts på för fullt här utanför

Maleficum
0

Hade gärna matat fåglarna men det är förbjudet där jag bor (då det drar till sig råttor och det redan är problem i mitt område med dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Zefirka]
0

Vi har två stycken i äppleträdet: en som är gjort för talgbollar och en för frön. Hänger så man kan se det från fönstret, kan vara trevligt att kolla vilka arter som kommer.

Lona
1

#4: Ja, fåglarna här älskar verkligen havregryn med rapsolja!
Lätt att förbereda men tänk på att oljan ska hinna sägas upp av havregrynen. Jag brukar göra en rejäl laddning på kvällen som fåglarna får dan därpå.
Just hos mig är det mest blåmesar och koltrastar men det finns andra arter på gården också.

Tänk på att fåglarna även behöver vatten! Lätt att glömma när det är så kallt men försök gärna hitta en lösning så att de kan få tillgång till vatten en del av dagen åtminstone. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com