Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketterdjurskyddfisk
Läst 209 ggr
Uppkatten
2

Släppa ut guldfiskar

Det kan tyckas oskyldigt att släppa ut guldfiskarna som man tröttnat på i någon liten damm eller liknande. Men det kan få allvarliga konsekvenser…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQqyEV/jatteguldfisk-hotar-ekosystem-stora-problem-varlden-over

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Guldfiskar hotar ekosystem i vattendrag över hela världen. Även på Gotland har man tidigare haft problem. – De förökar sig explosionsartat, säger länsfiskekon
Maleficum
6

Är verkligen tragiskt att folk ska släppa ut sina husdjur.

Är ju redan massor av akvariedjur och växter som i EU blivit förbjudna då de kan orsaka skada (i vissa länder) om de släpps ut. Vore ju tragiskt om guldfisk skulle behöva hamna på den listan för att folk inte har vätt i skallen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rådjurstoken
4

Man ska aldrig släppa ut varken fiskar, växter eller något annat från något akvarium i naturliga vatten. Skulle djuren/växterna överleva finns det alltid en risk att de kan bli invasiva eller föra med sig sjukdomar. Om detta blir vanligare, finns det rentav en risk att hela akvariehobbyn kan bli förbjuden - kanske med undantag för ett litet fåtal arter som kan få hållas. Det skulle vara väldigt tråkigt, för akvariehobbyn kan vara väldigt fin om den sköts på rätt sätt.

Draken
1

#0: Det är fruktansvärt. Jag är akvarist och jag har haft akvarium i över 30 år.
Jag förstår inte hur folk kan släppa ut djuren i naturen.

Redan nu har många växter och vissa groddjur, snäckor och fiskarter blivit förbjudna att hålla, eftersom de har släppts och har ställt till problem i naturen.

Många sköldpaddor som har varit väldigt populära att hålla är också förbjudna, pga att folk sätter ut dem när de ledsnar, och dessa arter kan acklimatisera sig och överleva i vår natur.

DSC_0766.JPG

Khumba.JPG

Tindra.JPG

Tindra och Khumba. Gulbukad vattensköldpadda är en art som har blivit förbjuden att hålla då folk har släppt ut dem och de har överlevt. Tyvärr är båda döda nu, de blev riktigt gamla och de kom till mig när de bara var en näve stor 🥰

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Grodan
0

Jäklar, så stora de kan bli.

Men alltså… de verkar äta det mesta… kan man alltså få guldfiskar att bli sådär stora i akvarium också om man matar dem med lite mer naturlig mat?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Maleficum
1

#4: Sköter man om dem ordentligt (vilket tyvärr många inte klarar) med utrymme, bra renhållning och bra mat kan de bli riktigt stora (och gamla) i akvarium/damm.
Världsrekordet för längsta guldfisk ligger på 47,4 cm (2003).

https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/longest-goldfish

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

The Guinness World Records Official site with ultimate record-breaking facts & achievements. Do you want to set a world record? Are you Officially Amazing?
Condor
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här kan det se ut om folk släpper ut sina fiskar i naturen. Det här är en bäck i Österrike där det simmar omkring ciklider och andra akvariefiskar och akvarieväxter finns där också.

Vattnet är varmt där året runt pga ett termalbad i närheten.

https://www.meinbezirk.at/villach/c-regionauten-community/aquarium-warmbach-warmbad-villach_a4471311

Der Warmbach in Warmbad Villach ist der Überlauf der Therme. Auch das Wasser des Maibachls, das seit Wochen rinnt, fließt in den Warmbach und dann Richtung Gail. Wahrscheinlich haben hier Menschen ihre Aquarien entleert.
Draken
0

#4: Guldfisken är en rätt stor fiskart. Normalt under bra förhållanden blir de kring 35-40 cm, men det finns de som har blivit större. De är otroligt glupska och tuggar i sig det mesta som går in i munnen, även småfisk, små groddjur och liknande.

#6: OJ jäklar. Kände igen Zebraciklid som är en västafrikansk ciklid, samt Dorsiger (tror jag det var) och Ancistrusmal som är Sydamerikanska 😲

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#7:

Ja, det finns flera olika ciklider där, men zebracikliderna verar att föröka sig bäst och det är väl dom som mest äter upp dom mindre fiskarna. Annars finns det t..ex. platys, tanganikaciklider, malar och annat där.

Här finns ett lite längre klipp med fler fiskar. Talaren i klippet kunde räkna 9 olika arter på en timma. Det är väl inte så lönsamt att ha en akvarieaffär i den trakten. 😄 Här finns vildfångande fiskar gratis. 😊

Men kul är det och man behöver inte vara rädd att dessa invasiva arter sprider sig, eftersom de skulle frysa ihjäl i andra vatten. Det undanbedes dock att släppa ut guldfiskar där.

Condor
0

Oj, klippet får tydligen inte visas på andra sidor. Jag försöker med ett annat klipp.

Condor
0

Sjutton också att klippen inte funkar. Men det går att klicka för att se dom på youtube.

Draken
0

#8: Vissa av arterna som du nämner är väldigt dyra i inköp också, åtminstone här i Sverige 😉

Det kan finnas en liten risk med Zebracikliden faktiskt. Den är mycket anpassningsbar och den klarar vattentemperaturer enda ner till 18-20 grader i extremfall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#11:

Ingen risk att Zebracikliderna blir invasiva, eftersom alla andra sjöar eller vattendrag bruka att ha omkring 5 grader på vintern.

Det är väl Tanganyika cikliderna som kan vara dyra. Men det finns också billligare av den sorten, t.ex. Julidochromis Ornatus. Dom blev populära på 70-talet. Jag letade och ringde till akvarieaffärer i veckor tills jag hittade några, men jag hade mycket glädje med dom eftersom dom förökade sig bra, t.ex. hade flera kullar samtidigt. När jag hade för många av dom och ville sälja dom, var det lika svårt att sälja dom som att köpa dom. När jag ringde till olika akvarieaffärer visste dom flesta inte ens vad det är. 😄 Men när jag äntligen hittade en affär där dom kände dom, var dom jätteglada. Den ena snubben i affären gick med plastpåsen med fiskarna till kollegan och sa "titta här, Julidochromis Ornatus, äntligen något nytt". 😊

Draken
0

Ornatusen är/var skitdyr här uppe. Jag köpte en grupp för några år sedan, jag betalade 3.500 för 1+3 .

Jag bytte in ynglen i djuraffären, och jag behövde sällan och aldrig betala fiskmat och växter medans jag odlade på dem 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#13:

Oj, det var verkligen dyrt. Kanske det beror på vad jag såg i en dokumentation en gång, fast jag minns inte om det var Tanganyikasjön eller Malawisjön. Där hade de planterat ut stora matfiskar, som käkar upp cikliderna. Dom är ganska hotade nu.

Det går förstås att odla, men även om t.ex. Ornatus är lättodlad, så är det inte många yngel i varje kull, så det kanske är anledningen till att dom har blivit så dyra.

Rådjurstoken
0

#14 Jag gissar att det är nilabborrarna i Victoriasjön du tänker på. Sedan de planterades in på 50- och 60-talen har väldigt många ciklider minskat drastiskt, och ganska många ska även ha utrotats helt. Till saken hör att många av dessa ciklider är/var endemiska i sjön. 😢
Om jag har förstått rätt förekommer nilabborren naturligt i Tanganyikasjön, så där lär den inte ställa till med samma katastrof eftersom cikliderna där har utvecklats parallellt med den. Fast det kan ju finnas risk att något liknande händer om någon annan främmande art kommer in.

Draken
0

#14: Det är nog Nilabborren, precis som rådjursstoken skriver. De har utrotat mer än 80% av Viktoriacikliderna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
0

#15 + 16:

Just det! Det är Nilaborren. Men den förekommer inte naturligt i Tanganyikasjön, utan planterades ut på 50-talet i både Viktoriasjön och Tanganyikasjön. Jag frågade chat GPT för att vara helt säker.