Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketthästar
Läst 92 ggr
UlrikaD
10

Smällare dödar fortfarande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är så fruktansvärt. Och varje år får det fortsätta. Taget från Facebook så därför fick jag redigera det så alla kan läsa.

"Älskade Kaj😭

I lördagskväll hände något som traumatiserade Kaj💔
Någon smällde av några raketer, Kaj fick panik och drog stängsel och stolpar med sig. Han blev liggande på det kalla blöta gräset helt dyngsur av svett ett tag innan vi hittade honom.
Ett kolikanfall kom som vi försökte stävja genom att gå och gå men inget blev bättre och värmen kom aldrig tillbaka i hans kropp, han hade stängt av. Veterinären var ute hos oss två gånger under natten, smärtstillande och vatten i sond då han varken ville dricka eller äta något.
Ganska tidigt stod det klart för mig att det här inte skulle gå💔
Hans puls var låg, jämn och fin, ingen feber, tvärtom lite låg, slemhinnorna såg fina ut. Inget som förklarade det tillstånd han befann sig i.
Från första dagen Kaj kom hem med oss förstod jag att han skulle komma att vända upp och ner på allt jag trodde mig veta om hästar och deras värld.
Han ledde mig till Hästvis - Låt hästarna visa dig vägen och där fick jag ta del av en helt ny värld, uppbackad av senaste forskningen om hästarnas känsloliv, de starka band de bygger mellan varandra och även hur de olika flockrollerna ser ut. Kaj var en ”varnare” reaktiv och på helspänn nästan alltid, en viktig tillgång för flockens överlevnad. Han hade det tufft i människans värld, det var så mycket han inte förstod sig på men gjorde alltid sitt yttersta för att försöka.
Mitt hjärta gör så ont för honom, han orkade inte mer och han ville inte möta ännu en nyår med den fasa och skräck det innebar för honom och för tusentals andra djur.
Han fick somna in i hästarnas hus, lugnt och fint med assistans av veterinären som varit hos oss under natten🙏🏼
Han var omgiven av så mycket kärlek, mina älskade Isabell och Teresia var med för att ge honom stöd. Odramatiskt men så sorgligt💔
Min fina man som också är i stor sorg såg till att allt det praktiska togs om hand. Kaj fick ligga kvar över natten så att även hästarna skulle få en möjlighet att förstå vad som hänt. De vakade runt honom stora delar av hans sista natt här🙏🏼
Hästarna har varit spaka, i stillhet, rullat sig en hel del för att bearbeta förlusten av en flockmedlem, gäspat och skakat sig. Nu kommer en gradvis förändring ske när de ska hitta en konstellation dem emellan utan Kaj🐴
🐴
Kanske var det ett barn som tjatade på en förälder om att få smälla några raketer i lördagskväll, kanske berusade tonåringar eller kanske bara någon som ville att det skulle hända något. Säkert helt utan eftertanke på vad effekterna av det beslutet kunde bli…för oss blev de förödande😭
Jag har en sådan innerlig önskan om en förändring. Där vi ser utanför oss själva, inser att vi behöver skapa något nytt för att kunna samexistera på vår planet.
Jag ber för en förhöjd medvetenhet kring våra beslut, djuren och naturen som de flesta av oss älskar och som skänker oss så mycket glädje, tröst och kärlek behöver behandlas varsamt🙏🏼
Min önskan är att inte fler djur ska behöva lida eller sätta livet till för våra skeva nöjen eller levnadssätt.
Att skriva och bli läst har så länge jag kan minnas varit ett sätt att bearbeta, tack för att du läser🙏🏼
Idag är första dagen sedan vi tappade vår Kaj som jag kan vara i stillhet och bara känna in innebörden av vad som hänt.
För mig är det viktigt att få stöttning och tröst och kanske inges hopp om att det blir annorlunda🙏🏼
Till minne av Katjas Kaj 2005-2023, vila i styrka min vän🙏🏼
Vill ni stötta en framtid där vi alla samskapar och väljer att prata kärlekens språk så följ gärna Sanna på Hästvis, följ länken ovan⬆️
Tack för att du tog dig tiden att läsa🙏🏼
Det är ok att dela inlägget🙏🏼"

• Redigerat 2023-12-19 14:53 av UlrikaD
Tarotstollan
0

😭😭
Så fruktansvärt! Vila i frid Kaj.💔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Draken
0

Läste detta på Facebook. Det är fruktansvärt 😢

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis