Massmord på jakthundar i Spanien
Det här var nog det värsta jag läst. Hade ingen aning om detta. Och ingen verkar tro att det kommer att bli bättre.
60000 torterade jakthundar per år!! Det är ju mer än sjukt.😪
https://www.galgoamigo.com/spansk-galgo.html
Så VIDRIGT!!! 😭
Att detta kan fortsätta är verkligen inte klokt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Alltså herregud jag saknar ord så fruktansvärt hemskt! 😭 Spanska myndigheter verkar inte bry sig om djuren särskilt mycket! 😡
Det är väldigt slumpmässigt med det, men det händer faktiskt saker.
För några år sedan blev en man dömd till fängelse för att ha misshandlat en åsna.
Det finns många lagar i Spanien som skulle kunna skydda djur, men som inte efterlevs och myndigheter gör inget. (T ex finns många hästar som går ensamma. Att bygga hage är dyrt och ofta är de bundna runt ena benet med ett rep istället)
Det har precis kommit en ny djurskyddslag om att sällskapsdjur skall betraktas som familjemedlemmar och behandlas med respekt. Undantagna är dock jakthundar. Man kan verkligen undra varför.
Det bästa vore om EU införde hårda regler för hela unionen, men som sagt fast lagar finns så efterlevs de inte och polis och andra myndigheter har inte resurser att göra något. Det finns dock djurskyddsorganisationer även i Spanien och många frivilliga som gör ett beundransvärt arbete.
Tyvärr inget nytt för mig, har hört om det i flera år.
Det är så vidrigt …🤬🤮😭😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Förstår inte vad folk använder sina hjärnor till….???
I den mån de har någon….
Vad är det för fel på folk…???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
"Jägarna tror att ju mera hundarna lider, desto bättre kommer den kommande jaktsäsongen att bli".
Rena sadister med andra ord. Det är obegripligt att sådant fortfarande är tillåtet, och att EU inte protesterar. Kan man verkligen försvara precis vad som helst genom att kalla det för en tradition??? 🤬
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
I ett land som Spanien borde man kunna förvänta sig utbildning….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
😥