Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurskydd
Läst 205 ggr
UlrikaD
1

Fortfarande hemskt hos kycklingar

Varför händer det aldrig något??

Trasiga fötter och turbokycklingar hos Kronfågel

https://www.aftonbladet.se/a/jl2KKw

Misären på svenska kycklingfabriker fortsätter. Övergödda kycklingar, klämda huvuden och frätande kycklingfötter syns hos alla stora kycklingproducenter - och
Magi-cat
0

Olidligt fruktansvärt! 😡

Och ändå skyller de ifrån sig med "förbättrar sig ständigt" och liknande floskler.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Signur123
0

Men stackarna…

Tarotstollan
1

Så länge pengarna styr blir det ingen bättring. 😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3

Men vi konsumenter kan påverka det här.

Bojkotta kycklingkött - köp annan mat istället. Och berätta varför.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Grodan
2

#0 Ja, jag fattar inte heller.
Jag bor 3 mil ifrån, jag har hört, men aldrig förstått. Fast jag vet ju vad den äldre generationen tycker om djurskötsel. Har sett. Det är vidrigt. De ska anmälas allihop. De fuskar och ljuger. Och eko är inte alltid eko här ute, det kan fuskas med det med. Lata, förljugliga människor som hatar djur ska inte ha djur för att försörja sig, för de fuskar på djurens bekostnad.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2023-10-19 17:23 av Grodan
[skyggis_tryggis]
1

#4: Ja, tänk om fler kunde bojkotta kycklingkött. Man kan göra så mycket gott med baljväxter.

Jag blir så ledsen när jag läser om hur de stackars djuren har det sin korta tid på jorden.

Draken
2

Fy fan 😭

Nu är jag gladare än någonsin att jag inte äter kyckling.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

CupcakeGod
0

Den tråkiga verkligheten är att djurhållningen lär inte förbättras så länge människor betraktar djur som produkter. En kyckling eller en gris i dagens samhälle verkar inte vara mer värd än en t-shirt från H&M.

Magi-cat
0

Och så Guldfågeln skyller ifrån sig sen … Låtsas som om de lyckliga kycklingarna sprätter omkring i stora luftiga utrymmen … 😠

Rådjurstoken
0
Hönor och tuppar avlivas med olagliga metoder, det kan Uppdrag granskning avslöja. Dolda filmer inifrån en sluten avelsanläggning visar djur snurras till döds utan bedövning. – Här följer man inte lagstiftningen, säger Henriette Bonde Nordström på länsstyrelsen i Skåne.
Rådjurstoken
1
Uppdrag granskning kan denna vecka avslöja den svenska kycklingindustrins mörka baksida. I dag berättar vi om olagliga avlivningsmetoder som trots påtryckningar inte upphör inne på anläggningarna. Den som vill kan stirra sig blind på vem som har tagit vissa av bilderna. Men då riskerar man att bortse ifrån ett missförhållande som berör majoriteten av alla svenskar.
[skyggis_tryggis]
2

Det är nog bara minskad lönsamhet som kan få företagen att ändra sig. Det måste bli olönsamt att plåga djur.

Om inte myndigheterna klarar att göra nåt så är det upp till konsumenterna. Sluta köpa kycklingkött så att företaget tjänar mindre pengar. Då kanske de blir motiverade att hantera djuren bättre.

Sluta köpa och äta kyckling helt enkelt.

Uppkatten
4

#11 Vidrigt sätt att hantera djur. Sånt här gör ju att man skulle vilja ha kameraövervakning på alla slakterier, och kraftigt löneavdrag för den som inte bemöter djuren med respekt, lugn, tålamod och utför sitt jobb på ett korrekt sätt.

Sedan bör vi ändå bojkotta att äta kyckling pga de vidriga förhållanden som de föds upp under.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
3

#12 Dom gör ju bara nåt åt saken när dom blir påkomna. Finns ju en anledning till att man inte har insyn. Dom är ju väldigt medvetna om vad som pågår. Men är det lönsamt så spelar djuren ingen roll. Dom är inte mer levande i deras ögon än en brödrost. Finns inte någon som helst tanke på att det är levande varelser som känner smärta och skräck. Det är så vidrigt.

Magi-cat
0

I alla fall en vd som sparkas. De erkänner att de "misslyckats" med djurens välfärd. S-t-snack, det är bara pengarna som styr. 😡

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/kycklingjatten-aviagens-vd-sparkas-efter-granskning--k2z96h

Uppdrag granskning avslöjar i veckan stora missförhållanden i djurhållningen hos den svenska kycklingjätten Aviagen. Dagen före publicering tvingas den svenske vd:n Tomas Carlson att lämna sin post. Företaget erkänner att de misslyckats med djurens välfärd.
  • Redigerat 2023-11-01 09:10 av Magi-cat
UlrikaD
1
Sverige påstår sig ha världens bästa kyckling. Men bakom tillbommade fönster döljer sig en mörk sanning om svensk kycklingproduktion som ingen vill visa upp. Kyckling är den billiga, klimatsmarta och populära svenska matfågeln - men till vilket pris?