Djurskydd iFokus

Djurskydd

Läst 147 ggr
Signur123
4

Intressant text

Vargen - djuret som hatas, fruktas och överromantiseras.
[Mulka]
1

Fick mig att bli rädd för vargar. 🤦🏼‍♀️🐺

Signur123
1

#1: Det kan jag första! Det var inga mysiga berättelser det där.

Jag tror poängen var att det inte behöver vara det ena eller det andra. Vi behöver inte skjuta varenda varg bara för att dom är rovdjur, samtidigt som vi måste första att dom kan vara riktigt farliga och att vi inte kan låta dom stryka omkring där vi bor. (Sen kan man ju diskutera vem som bodde där först.)'

Draken
2

Vargen är ett vilt djur, ett rovdjur. De dödar inte för nöjes skull, de jagar och dödar för att få mat, för att överleva.

Vissa av våra tama hundar jagar och dödar byten, därför att vi har lärt dem det. Vad är det för skillnad ? Är det okej bara för att hunden gör som vi säger åt den att göra, för människans eget höga nöje ? Men vargen som dödar på instinkt för att överleva skall skjutas ?

Vargen kan bli farlig ja, den är stark och den är snabb. Den kan döda både dig och dina barn om den måste. Jag är inte rädd för vargen, jag älskar den, men jag har en mycket stor respekt för den.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-10-09 10:43 av Draken
Signur123
0

#3: Tyvärr finns det nog många som inte förstår att rovdjur dödar för att äta, och inte bara för att. Några som faktiskt dödar för nöjes skull är ju människor…

Draken
0

#4: Precis min tanke 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Uppkatten
0

#3 Har inte läst länken i #0 men som jag förstått det så invänder många mot vargen just därför att den inte jagar enbart för att stilla sin hunger, utan den kan fortsätta att riva/jaga/döda typ 20 får till…. vilket förstås inte känns så bra för fårägaren mfl. Det ställer höga krav på djurägarna att stängsla in sina djur ordentligt, för att skydda dem.

WWFs förklaring till varför vargen attackerar många får samtidigt är:

"Förklaringen är så enkel att rovdjur tar alla chanser som finns för att bygga på sina matförråd. Det gör de, eftersom långtifrån all övrig jakt är lyckosam."

Innebär det då att vargflocken kommer tillbaka senare för att kalasa på redan skadade och dödade djur?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-10-11 06:34 av Uppkatten
Rådjurstoken
0

#6 Så är det. I naturen får vargarna så gott som aldrig chansen att riva mer än ett djur åt gången, för alla de andra har ju fri flyktväg hur långt som helst. I en fårhage hålls fåren instängda på en ganska begränsad yta och kan bara springa runt, runt utan att komma någon annanstans. Detta är inte naturligt, och triggar vargens jaktinstinkt något oerhört - det är bara att fortsätta döda så länge det finns lättåtkomliga djur i närheten.

Draken
0

#6: Jo så är det, men vargen dödar inte för nöjes skull, utan den dödar för att överleva.
Rent instinktivt så dödar den lätt åtkomliga byten om den har chansen, för att senare kunna äta mer i händelse av misslyckad jakt.
Vad jag vet så tar aldrig vargen ett friskt djur ute i naturen, utan de siktar in sig på den redan sjuka och svaga. I en fårhage kommer inte fåren undan, så de är "svagare" byten.

Stängslar bonden in djuren ordentligt, med högre staket, som kanske går djupare i marken, så kommer inte vargen åt djuren. Visst det kan bli omständligt och kostar nog en hel del, men det skyddar djuren och bonden undviker att få sina får rivna och dödade. Jag kan tycka att det är värt det i längden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-10-11 09:30 av Draken
Uppkatten
0

Har läst att det inte stämmer att de främst tar sjuka och svaga djur…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rådjurstoken
1

Det är betydligt vanligare att vargen tar friska djur än sjuka i naturen. Finns det sjuka djur blir de visserligen ofta tagna först, eftersom de är lättast att ta. Men det finns ytterst sällan så många sjuka och svaga djur, att vargen kan leva enbart av dessa. Det måste även vi som gillar vargen förstå. Däremot är det förstås helt rätt att vargen dödar för att överleva, något man knappast kan säga om tvåbenta jägare.