Älg på spåret
Älg orsakar tunnelbanestopp
https://www.aftonbladet.se/a/4oAnka
"En viltvårdare har skjutit älgen på ett säkert sätt och nu ska den transporteras därifrån."
Så många frågor. En viltvårdare dödade älgen. Om det nu var så lätt att skjuta den varför inte bedövningspil? Så gör man ju på zoo hela tiden.
Kanske är jättesvårt ute, jag har ingen aning. Men varför ska allting skjutas hela tiden? Älgar, björnar, varg, schimpanser på Furuvik osv.
Var ju inte direkt så älgen ville vara på spåret och lifta med tunnelbanan. Han ville väl bara gå hem.
Men det fick han inte.💔
Anledningen till att den skjuts och inte bedövas gissar jag på är för att det är snabbare, lättare, billigare och mindre farligt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Mindre farligt för människorna, billigare för människorna, lättare för människorna… För givetvis tänker människorna inte på älgen, som vanligt.
Känns som det finns en lite "romantiserad" bild av sövning.
Det är inte bara att sätta en pil och så somnar djuret på fläcken och kan hanteras hur som.
Det tar runt 10-15min innan sövningen tar ordentligt, kanske ännu längre på ett så stressat djur. På den tiden finns risken att älgen irrar upp på perrongen igen eller till något svårtillgängligt ställe. Om den sen lägger sig fel så finns risken för att nerver eller blodkärl i benen kommer i kläm eller att den på annat sätt skadar sig. Tex i artikeln såg man i ett klipp hur den var uppe på en klipphäll intill stationen och skulle den lyckas komma upp där igen och somna skulle den kunna rasa ner och bryta benen av sig.
Sen är sövda djur riskabla att hantera även under bra förutsättningar, tex i en djurpark eller hos en bonde.
Nästa steg att få upp den på en transport utan att skadas skulle kunna bli ett projekt i sig beroende på vart den la sig.
Allt detta medans hundratusentals människor drabbas av stoppet i trafiken. Tid är bokstavligen pengar och det blir snabbt ringar på vattnet i en stor stad.
Utan att gräva ner sig för mycket i siffror så blir det skattebetalarna som kommer få stå för notan och jag vet inte hur mycket folk tycker det är värt att betala med varken plånbok eller människors säkerhet för att rädda en älg.
Ja, människan såg till sina egna intressen först (tid, pengar säkerhet) men hade jag, eller någon jag kände, varit på plats så hade jag varit tacksam för att de ansvariga såg till mig och mina medmänniskors säkerhet i första hand.
// Harley
Var ligger platsen? Ligger den väldigt naturnära? För jag tvivlar på att en älg skulle ta och vandra in i en stad bara så där. (Så jag tänker att spåret nog var bredvid en skog eller så.) Men, om man tänker längre tillbaka (Herveaux förklaring är trots allt bra), om vi inte förstörde djurens hem (dvs hugga ner skogen för att bygga där, osv) skulle dom inte behöva komma i närheten av oss på det sättet alls lika ofta.
#4: Söderort i Stockholm. Det finns staket längs spåren som ska hålla vilt borta från spårområdet men älgen hade lyckats ta sig över eller hittat ett hål i staketet och sen tagit sig upp på plattformen och vandrat längs spåren mellan stationerna.
// Harley
#5: Modig älg 😶

#3 Därför jag skrev att jag inte visste om det var svårt att söva ett djur ute.
Känns ändå hemskt, det byggs där dom bor. Och hela tiden får djuren mindre och mindre plats att vara på. Men undrar hur fasen han hamnade där. Om det nånstans på sträckan finns en bit trasigt staket.
#7: Det var absolut inte meningen att klappa dig (eller någon annan) på huvudet med min kommentar. Om det var så den landade så vill jag be om ursäkt! 🌻
Det lät som att staketet ska klara att hålla älgar ute så de misstänkte att det hade rasat någonstans längs vägen.
Hoppas den här händelsen gör att de gör en inspektion av staketet på fler sträckor för att minska risken att något sånt här händer igen.
// Harley
#8: Ja, det hoppas jag verkligen att dom gör.

#8 Nej, så tog jag det absolut inte.
Håller med. Hoppas dom kollar ordentligt.
Älg i den delen av Stockholm är extremt ovanligt, det finns ingen större skog i området samt att man har Mälaren på ena sidan och på andra sidan ligger E4. Den har nog simmat från Mälaröarna och tyvärr lyckats ta sig in på spåren.
#13: Nu har du nog råkat klicka i anonym-funktionen, den är bara till för känsliga, privata ämnen. 🙃
Hoppas de kollar staketen och kanske förstärker dom så inga fler älgar, eller djur överhuvudtaget, tar sig in på spårområdet igen.
Måste också säga att jag nog håller med Herveaux i #3. Det är inte bara bara att söva ett vilt djur, särskillt ett såpass stort och tungt djur som älgen som dessutom förmodligen är mycket stressat just då. Mycket kan hända och det kan sluta riktigt illa.
Älgar har en förmåga att hamna på alla möjliga ställen. Det sprang omkring en i centrala Göteborg härom året, förmodligen hade den irrat bort sig från Änggårdsbergen.
Det är som sagt inte särskilt lätt att söva vilt utan tillgång till adekvat plats och utrustning. (Det är inte så lätt då heller men då har man åtminstone bättre förutsättningar.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag vill minnas att jag läste att man först provade att klippa upp hål i staketet för att älgen skulle kunna ta sig ut.
Men en älg blir nog lätt så pass stressad i en sådan här situation att den har svårt att hitta vägarna ut.
Dock tycker jag att man borde göra "en haveriutredning" sådana här gånger, så man lär av det som har hänt.
Kunde man ha hjälpt älgen på annat sätt? Kunde man t.ex. ha stängt av spåret från två håll så att älgen sprang inom ett mindre område, för att där skapa flera vägar ut från spåret?
Jag är osäker på hur viltstängsel ser ut i dag, finns det "utpassager" där man lätt kan öppna för att leda ut vilt som har hamnat på fel sida? Hur är miljön kring de utpassager som ev. finns, är den lite skyddad etc så att viltet dras dit…?
Jag tror att det finns mycket man kan göra, om man tar det på allvar, och lär av det som händer.
Men tyvärr tror jag att många ännu resonerar som så att "det är bara en älg och vi måste snarast få igång trafiken igen".
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har kört tunnelbana i 17½ år det är längesedan nu men jag vet tongångarna och det är att trafiken ska alltid rulla och säkerheten den ska inte tummas på vad gäller förare och trafikanter men djuren där fanns inget med i säkerhetsutbildningen.
Det här har gått jäkligt illa till älgen kunde ha räddats av så många orsaker som att fälla samtliga stängsel stoppa all trafik både söderut och norrut vilket jag såg med förfäran man inte hade gjort när älgen befann sig ovanför spårområdet på berget där rullade tåg in det finns inga ursäkter för den vaga säkerheten för varken djur människor eller tåg ska passera under såna förhållanden.
Här brast MTR å det grövsta man bedriver inte trafik när älg eller annat finns i spåret man stoppar tåg man gör strömskenan strömlös och agerar som om det är person under tåg så enkelt är det och det här vet MTR så väl men i vanlig ordning vi tar oss ur så var det på min tid med dom smiter undan.
Förbannade knölar det är tågbolag i sitt esse och i sin finaste kostym så här går det till och jag vill bara lämna en massa svärord nu det här har gått fel på alla håll.
Jag jobbar inte kvar där sen många år men det finns kvar idag är jag inom räddningstjänst där jag äntligen kan ge utlopp och göra mitt jobb som förväntas av mig det var något jag aldrig fick se som tunneltågförare.