Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 177 ggr
Uppkatten
3

Jakten borde ställas in

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Älgstammen har minskat kraftigt i Sverige och beräknas vara ungefär hälften så stor jämfört med början av åttiotalet. För jägarna är förändringen märkbar och det finns en stor oro för framtiden. – Jag kan tycka att vi borde ställa in jakten, säger jägaren Frida Abramsson i Vilhelmina.
Magi-cat
2

Så bra att någon tänker och drar slutsatser!

"– Kommer man under en viss nivå kan det krascha, om man tar mer än vad älgstammen kan producera,"

Det låter ganska självklart, men bra att det sägs rakt ut, av en jägare …

Människan har alltid gjort så här. Ingripit i naturen och tagit vad som finns så länge det finns. Än finns det tid - att göra rätt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
4

Oh dear, man kan inte minska antalet älgar som får skjutas!😳
Hur ska då de stackars jägarna klara sig??? När de inte ömt får ägna sig åt den viltvård som de längtat så mycket efter i flera månader?
Vilket förräderi, från en ur deras egna led dessutom.☹️☹️☹️

Ja, IRONI!😎

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mandra
1

#2: ;)

Rådjurstoken
5

En intressant artikel:

https://tidningensyre.se/2023/3-september-2023/nu-startar-algjakten-arten-kan-rodlistas/

Älgstammen har minskat med drygt 30% (nästan en tredjedel) sedan 2012. Jägarna skyller detta på skogsbolagen, som vill ha en så liten älgstam som möjligt eftersom älgarna gör skada på skogen. Men vem är det egentligen som gör skada? Tallplantor är inte älgarnas främsta favoritföda, utan de äter hellre lövsly om det finns sådant. Men vad gör en älg om det inte finns annat än tallplantor på flera kilometers avstånd? Man måste ju överleva. Tänk om man kunde acceptera lite mångfald i landskapet och inse hur känsligt det alltid blir med monokulturer. Naturligtvis skyller jägarna också älgens minskning på rovdjuren. Vad som inte nämns i artikeln, men som har debatterats på andra håll, är att älgar är känsliga för klimatförändringar. Redan vid en dygnsmedeltemperatur på +14 grader börjar de bli värmestressade. Intressant är också att älgarna ändrar sitt beteende under jaktsäsongen, och "undviker habitat med hög jaktrisk på dagtid" som det heter i artikeln. Däremot undviks inte områden med hög risk för varg. De flesta jägare inser säkert att det finns för lite älg - men kan man verkligen ställa in den heliga älgjakten? Det ska nog väldigt mycket till.

I helgen börjar älgjakten i delar av Sverige. Färre djur än tidigare får skjutas, eftersom älgstammen minskar. Trots att det länge varit en allmän
  • Redigerat 2023-09-03 12:32 av Rådjurstoken
Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Älgjakten i det smittade området i Västmanland ställs in. Den var tänkt att inledas om en månad.
Rådjurstoken
2

Ganska naturligt med tanke på att folk överhuvudtaget inte får vistas inom det drabbade området, annat än på vägar och tomter. Till och med jägarna måste följa de restriktioner som gäller för alla. Glöm allt vad allemansrätt heter…

Uppkatten
2

Den 8 oktober börjar älgjakten i Uppsala län, men i år får 153 färre älgar skjutas jämfört med förra året.Detta på grund av att älgstammen minskar kraftigt.Henrik ...
Signur123
3

Det är väldigt fint och bra att det är en jägare som uttalar sig i #0. Hon förstår och bryr sig.

Att älgen riskerar att bli utrotningshotad men att man fortfarande får skjuta dom och att jakten inte ställs in, är helt idiotiskt.

Draken
1

Att älgen riskerar att bli utrotningshotad men att man fortfarande får skjuta dom och att jakten inte ställs in, är helt idiotiskt.

Jag håller med dig till 100%. Men jag är rädd att eftersom älgjakten är en "tradition" så kommer de inte ställa in den så länge det finns älg i våra skogar 😭

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Magi-cat
1

Tyvärr, det ska nog mycket till innan den ställs in. Älgjakten är årets höjdpunkt för många inbitna jägare …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
1

#10: Ja tyvärr.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis