Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 192 ggr
Uppkatten
4

Monsterjägare i samlad aktion

Om det nu finns ett sjöodjur eller "monster" ("Nessie") - varför kan vi då inte låta djuret vara ifred?

Men jag gissar att vi människor inte ger oss förrän vi har lyckats döda "monstret"…?

Är jag onödigt negativ nu?

Jag skulle gärna sitta vid stranden med min kamera, och spana. Men det som nu planeras låter som något som kan stressa/skada.

Hoppas att dessa "monsterjägare" åtminstone har regler för att det ev. djuret inte får komma till skada…

Och ordet "sjöodjur" - nog är det väl ett rätt märkligt uttryck…????

https://www.svt.se/nyheter/200-monsterjagare-ska-leta-ratt-pa-nessie

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hundratals monsterjägare samlas i helgen för att en gång för alla hitta sjöodjuret i Loch Ness. Insatsen beskrivs som den största på ett halvsekel, och årets jakt kommer vara mer intensiv – och mer högteknologisk – än någonsin förut.
  • Redigerat 2023-08-27 07:54 av Uppkatten
Magi-cat
3

Sorgligt, sjukt … 😥

"årets jakt kommer vara mer intensiv – och mer högteknologisk – än någonsin förut."

Att över huvud taget bruka ord som "jakt" och "monster" på det där sättet … Det vittnar inte om att man rent objektivt och vetenskapligt vill försöka utröna sanningen utan syftet verkar vara betydligt mer … spektakulärt, för att använda ett vänligt ord om det hela …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vargnatten]
4

Jag har gått med exakt lika tankar som er sen jag läste det här det känns inte alls bra låt djuret vara ifred i sin natur istället för att hetsa och jaga men det är väl i människans natur helt i avsaknad av respekt för djurens liv att inte kunna låta vara ifred allt för spänning vetenskap och få synas i media.

Det här är så tragiskt och det har inte släppt mig i tanken sen jag läste det så jag hoppas innerligt dom inget finner att djuret håller sig undan.

Herveaux
3

Nessie är skyddad under Skottlands Protection of Animals Act från 1912 och skottarna håller sin Nessie varmt om hjärtat. De älskar sin 'lady of the loch' och skulle någon döda henne…då kan man nog räkna sina timmar innan hämnden anländer.
Nessie har klarat sig undan nyfiket folk sen… 500-talet, om jag minns rätt? så jag tror nog även denna sökrunda kommer bli lika resultatfattig.

Att söka med drönare, värmekameror och hydrofon lär knappast störa Nessie eller annat liv i sjön. Sjön är över 200 meter djup på sina ställen med grumligt vatten och dålig sikt, vilket alltid gett nyfikna huvudvärk.

Monsterjägare är en rätt så missvisande titel om man tar orden, ja, ordagrant. "Kryptidsökare" hade väl egentligen varit en mer rättvisande titel.
Folk som intresserar sig för kryptider eller kyptozoologi har sällan som mål att fånga eller döda det de söker efter.

// Harley

Uppkatten
1

#3 Det låter betryggande! Då får vi hoppas att Nessie kan simma lugnt, trots monsterjägare, klimatförändringar och annat mänskligt tok…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Trots att sjön saknar mat för stora djur och trots att inga kadaver hittats och bildbevisen är tunna fortsätter människor runt Loch Ness att rapportera om
Herveaux
3

#4: Ser framför mig hur hon ligger och myser nere i djupet med ett litet skadeglatt leende när hon sneglar upp mot ytan och flottan av sökande båtar som irrar omkring. "Försök ni. Era mackapärer bryr jag mig inte i. Jag visar mig när jag känner för det. Om ni då har kameran redo är ert problem…" 😏

// Harley

Magi-cat
1

"Jakt" på "odjuret". Nej, det känns inte tryggt alls. Det är moderna tider nu. En miljon besökare i området under ett år i vanliga fall. Mer lär det väl bli om man hittar något? Säkert inkomstbringande också.
Den moderna tekniken ger möjligheter men att inte allt detta pådrag skulle stressa såväl djur som Nessie verkar för bra för att riktigt vara sant.

Herveaux
2

#7: Jag tror nog sökarna kommer störa varandra mycket mer än vad de kommer störa fisk och annat liv som kallar sjön sitt hem.

Sjön har en yta på 56 kvadratkilometer och innehåller mer vatten än alla sjöar i England och Wales tillsammans, så risken är rätt låg för att fisk och annat sjöliv ska behöva känna sig trängda av dagens rabalder.
Hade aktionen riskerat att orsaka skada på djur och natur hade den knappast tillåtits.

// Harley

Magi-cat
1

#8 Vi får innerligt hoppas att säkerheten är betryggande.

TccT
0

#3 Precis. Deras dröm är väl att fånga "monster" på film eller bild som är tydligt och användbart som bevis🦄

UlrikaD
1

Nessie är ju jättebra för turismen. Vore ju bättre att låta det vara mystiskt än att kanske hitta nåt mindre spännande.

Uppkatten
0

Man har ju sett i studier att vilda djurs beteenden förändras av störningar från människan.

Så om Nessie finns så kan ökad mänsklig närvaro sannolikt störa, tänker jag.

Herveaux
1

#12: Det vart en redigt ökad mänsklig närvaro på och runt Loch Ness från 1930-talet och framåt då turismen och sökandet efter Nessie verkligen tog fart.
Skulle det ha stressat eller skadat floran och faunan hade det nog redan varit ett faktum, med allt vad det innebär.

Det är ju inte så att man tänker tråla hela sjön (vilket idioter velat göra) eller tömma sjön på vatten (vilket andra idioter velat göra). Det krävs lite mer än en stimmig helg för att knäcka högländare. Speciellt om man har legend-status.

Båtar, kameror och hydrofon är inget nytt i jakten på bevis och har hitills inte åstadkommit mer än suddiga bilder eller svårtydda ljudfiler som kan ha femtioelva olika, mer troliga, förklaringar än att det finns ett havsvidunder i sjön.

// Harley

• Redigerat 2023-08-27 15:16 av Herveaux
[Vargnatten]
4

Jag känner som Magi-cat, *Vi får innerligt hoppas att säkerheten är betryggande *men jag ställer mig oerhört tveksam till den med tanke på vad människan vill och har för avsikter det är något jag omöjligt kan komma från vi har sett det förr vi ser det nu inte endast med det här det pågår över hela jorden konstant oavsett det är Loch Ness eller något annat djur så ska det störas.

Någonstans måste vi sätta stopp för den här hetsen i dåtid var det inte sociala media idag handlar allt om att ta bilder och synas tillsammans med där vi utnyttjar både djur och natur till den milda gräns att vi berövar dom deras liv genom tekniken och det här måste vi sätta stopp för.

Vart är vi på väg och vad hände med att djuren ska ha sin frihet den tog människan ifrån dom där är vi nu och oavsett Loch Ness är verklighet eller inte så invaderar vi på djurens mark oavsett hur stor och mäktig den än må vara så görs intrång och där ska människan hålla sig från.

[Mulka]
0

Bli en del av legenden… fyfan vad pågår i vissa personers huvuden…

Uppkatten
0

Kinas eget Loch Ness-odjur kan ha fångats på film. Monstret i Tianchisjön sägs ha skådats första gången 1962. 2020 blev en annan video viral som också påstås visa sjöodjuret.”Först trodde jag det kunde vara ett fiskstim, men när jag tittade närmare var det bara en lång, silverfärgad varelse”, berättar kvinnan som tog filmen.
Magi-cat
1

"Odjur" och "monster" lite överallt, jorå … Undrar vad de kallar människan?

🤔

Herveaux
0

Drakar/vidunder/odjur/monster har varit en del av kultur och folktro över hela världen i tusentals år.

Marco Polo skrev om sitt möte med en drake i Kina på 1200-talet.
(Vilket troligen var en krokodil.)

// Harley

Uppkatten
1

#18 Absolut. Men trodde vi kommit lite längre i vår betraktelse av världen 2023, åtminstone i svensk massmedia…

Herveaux
0

#19: Det som ger många klick och delningar skrivs det mer om.
Sensationsjournalistik verkar inte längre bara vara kvällspressens paradgren…

// Harley

• Redigerat 2023-09-06 10:49 av Herveaux