Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurskydd
Läst 139 ggr
Uppkatten
7

Kräftor upplever stress och smärta

Kräftor reagerar på smärta på samma sätt som däggdjur. Vi skulle aldrig drömma om att koka däggdjur levande.

Det är hög tid att kräftor inkluderas i djirskyddslagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/visst-gor-det-ont-nar-kraftor-kokas

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kräftor känner smärta och stress på samma sätt som människor. – Därför ska man aldrig koka kräftor levande, säger forskaren Lynne Sneddon. Upptäckten kan leda till att kräftor kommer att omfattas av Djurskyddslagen och därmed hårdare krav vid avlivning.
Uppkatten
2

Dock tycker jag att den här forskaren rekommenderar en tvivelaktig metod för avlivning.

Nedkylning kan också vara smärtsam, vad jag vet, och det kan vara svårt att avgöra ett nedkylt djurs medverandegrad, d.v.s. hur mycket de upplever, stressas, deras smärtupplevelse o.s.v. Kort sagt: om djuret verkligen har blivit medvetslöst. Den debatten förs ju om fiskar.

Så jag ställer mig tveksam till den metod forskaren förespråkar, baserat på de kunskaper jag själv har idag.

Min rekommendation är att man avstår från att äta kräftor.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-08-12 08:10 av Uppkatten
Maria
2

Jag är uppvuxen med mycket skaldjur som kokades hemma. Minns fortfarande hur hemskt jag tyckte det var.

En enda gång har jag kokat kräftor själv och det minnet sitter fast. Så gräsligt. Det förtog hela måltiden.

Idag skulle jag aldrig klara av det.

Trots det så äter jag skaldjur så det är ju dubbelmoral.

/Maria

Magi-cat
3

"– Kräftor reagerar på smärta på samma sätt som däggdjur och vi skulle aldrig drömma om att koka däggdjur levande,"

Så klart de känner smärta! Ofattbart att dessa kännande varelser inte omfattas av djurskyddslagen. 😥

Ett argument som kanske biter står längst ner i artikeln: att de smakar godare om de behandlas "humant".

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[skyggis_tryggis]
2

Bra att forskningen bekräftar det som väl alla egentligen redan visste.

Hoppas bara att de som lagar skaldjur kan ta till sig informationen och sluta koka de stackars djuren levande.

Klart att alla djur kan känna smärta.

Grodan
0

#1 Vad jag hört så reagerar inte sådana här djur på kyla annat än att de blir slöa, trötta och går i dvala/koma.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TccT
0

Man måste ju testa på alla möjliga otrevliga sätt om kräftor känner smärta. Eller inte🤔 Känns lite onödigt s a s.
#5 Tempen sjunker sakta i naturen och inte pang ner till minus 20 grader som i en frys.
Bättre att använda kniven isf.

Signur123
1

Kan man inte bara döda dom på något annat sätt? Om jag minns rätt så tex skär man väl fiskar i nacken eller så (det låter ju hemskt men går iaf mycket snabbare) så vad är det som gör att man inte kan göra så med skaldjur? Är skalet för tjockt?

Uppkatten
1

#5 Det finns inga vetenskapliga bevis i dagsläget för att kylning är en bra metod. Här behöver man undersöka t.ex. om djuret blir "mer passivt" men ändå upplever stress.

#7 Kräftdjur har en annan typ av nervsystem än ryggradsdjur och dör inte omedelbart om man t.ex. förstör hjärnan.

Även fiskar är f.ö. svåra att avliva, eftersom olika sorters fisk reagerar olika på olika avlivningsmetoder. Forskning pågår.

När det gäller kräftdjur så finns indikationer som visar att elektrisk bedövning/avlivning kanske är det mest skonsamma, men tveksamt om man kan använda det hemma, tänker jag…?

I övrigt anses nuvarande tekniker för avlivning av kräftdjur inte vara OK/humana.

Signur123
0

#8: Okej… hoppas att det kan "uppfinnas" (eller hur man ska säga) nya, mer skonsamma sätt.

Uppkatten
1

Eller så hämtar vi protein från växtriket istället.

Lona
0

#8: En ganska krass fråga: Även om de inte dör direkt, känner de ändå smärta om de blir "halshuggna"?

Även människors nervsystem kan till viss del funka trots att hjärnan är mer eller mindre död men man bedöms inte känna smärta. (Å andra sidan är det inte så länge sedan man trodde att spädbarn inte kände smärta. Det ses som.tämligen horribelt numera att man opererade barn utan smärtlindring.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
0

#11 Vad jag förstod ansågs det allt igenom vara en inhuman metod, och så skulle man knappast betrakta det om metoden inte innebar orimligt lidande. Kan försöka kolla upp det närmare, men inte i natt 😊