Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 192 ggr
Uppkatten
5

Tjurfäktning

Visst är det märkligt att media rapporterar från tjurfäktningar om hur människor blir skadade….?

Istället för att rapportera om vad tjurarna utsätts för.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/tjuren-gar-barsark-pa-matadorernas-messi/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

”Matadorernas Messi”, Andrés Roca Rey, stångades av en tjur i samband med en tjurfäktning i spanska Santiago på tisdagen. Roca Rey skrevs ut från sjukhuset på onsdagen med flera knäskador.
Vixxen
4

Ännu märkligare att de inte förbjuds helt.
Väldigt konstigt att folk ens går på tjurfäktning och betalar för det.

• Redigerat 2023-07-27 17:10 av Vixxen
Magi-cat
3

"brutalt stångad", jorå …

Jag kan inte fatta att det där vansinnet får fortsätta och att folk går och tittar på det!!!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
4

Det blev ju förbjudet ett tag (tror EU lade sig i?) men tilläts igen eftersom det hade så lång tradition.🙁😡
För att inte tala om allt annat de gör med djuren i Spanien, det är vidrigt.
Tjurrusning, tänder eld på tjurar, slänger getter från kyrktorn och hänger jakthundar i träd.
Hur i h-vete är man funtad om man gör sånt här, även om det är gamla traditioner och religion som ligger bakom???
Folk klagar över att de äter hundar i Kina (det är vidrig djursyn där med!) men det finns lika vidriga metoder på betydligt närmre håll.
Tänk på det om ni åker på semester till Spanien…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
0

Det har varit förbjudet i Katalonien, men förbudet upphävdes.

"Tjurfäktning har varit förbjudet i Katalonien i Spanien sedan 2010. Men under torsdagen hävdes detta förbud av spanska författningsdomstolen . Den menar att förbudet går emot en nationell lag som skyddar tjurfäktning som en del av det spanska arvet"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/spaniens-hogsta-domstol-haver-lokalt-tjurfaktningsforbud

Och EU har vikt ner sig …

"Det betyder alltså att så länge som Spaniens politiker står fast vid att tjurfäktning är kulturhistoria så kan inte Bryssel tvinga Spanien att kasta in handduken på tjurfäktningsarenan och förbjuda tjurfäktningen. Det är dock de länder som har en lång tjurfäktningshistoria som kan få tillstånd att utöva sporten, dvs. Frankrike, Portugal och Spanien. Sverige skulle alltså inte få log till att införa en aktivitet som tjurfäktning."

https://ensueco.com/4347-eu-lag-legitimerar-spansk-tjurfaektning/

Tjurfäktning har varit förbjudet i Katalonien i Spanien sedan 2010. Men under torsdagen hävdes detta förbud av spanska författningsdomstolen . Den menar att förbudet går emot en nationell lag som skyddar tjurfäktning som en del av det spanska arvet.
Tarotstollan
2

Jag är en som ler skadeglatt varje gång jag läser att någon blivit stångad eller trampad på när det gäller tjurfäktning och annan skit.
Jag hoppas att folk snart skall inse att vi dödar varandra när vi dödar och torterar djur.
Vi bor alla på samma jord och det måste bli ett stopp NU!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
4

Om ni går in i artikeln så kan man längst ner klicka på länkar: Anmäl text- och faktafel, respektive Anmäl till Medieombudsmannen.

Jag klickade på Anmäl text- och faktafel, för nog måste det vara ett faktafel att vinkla djurplågeri så att det blir synd om - matadoren…?????

Sedan skrev jag följande:

"Jag tycker att det är en otroligt märklig vinkling på den här nyhetsartikeln. Har Expressen funderat på vad tjuren utsätts för? Har tjuren inte rätten att ”gå bärsärk” när den hanteras på det här sättet? Matadoren blir ”brutalt stångad”, skriver ni. Så ni tycker inte att tjuren utsätts för ett brutalt bemötande då, och har rätten att försvara sig? Otroligt osmakligt skrivet av er. Tjurfäktning är djurplågeri, och bör inte beskrivas på annat sätt i Expressen. Förväntar mig en förklaring!"

Föreslår att fler går in i artikeln, klickar på länken "Anmäl text- och faktafel" och berättar vad ni anser om Tjurfäktning och "den stackars matadoren" (obs! självklart är det INTE synd om matadoren - utan om tjuren som plågas).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
3

#6 Mycket bra! Tjuren hade inget val. Det har de som ägnar sig åt tjurfäktning och allt däromkring.

Magi-cat
0

#6 Jag klickar på "Anmäl text- och faktafel" men kommer inte vidare. Konstigt.

Uppkatten
1

#8 Märkligt. När jag klickar på den länken hamnar jag i min epost. Då står det en förinskriven mejladress där+ vilken artikel det handlar om.

Mejladressen som kommer upp är: webbrattelse@expressen.se

Som rubrik är det förinskrivet: "Fel i artikel: Tjuren går bärsärk på
matadorernas ”Messi”"

Därefter står det i fältet där man brukar skriva sitt mejl: En läsare rapporterar fel i https://www.expressen.se/tv/nyheter/tjuren-gar-barsark-pa-matadorernas-messi/

Kommentar: (och här kan man alltså skriva in vad man tycker är fel).

Så jag gissar att man kan skriva in detta själv, om man inte får länken att fungera.

”Matadorernas Messi”, Andrés Roca Rey, stångades av en tjur i samband med en tjurfäktning i spanska Santiago på tisdagen. Roca Rey skrevs ut från sjukhuset på onsdagen med flera knäskador.
[skyggis_tryggis]
2

Jag tycker att tjurfäktning är djurplågeri. Att medvetet gå in för att försöka skada ett djur för nöjes skull är ju helt sjukt.

Många knäppa traditioner och seder har upphört när människor började förstå bättre, så varför inte låta tjurfäktning läggas till historien?

Det finns trevligare traditioner att bevara.

• Redigerat 2023-07-28 10:49 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
3

Läste lite om tjurfäktning. Tydligen kan man börja flera dagar innan för att sätta ner tjuren i kondition/trötta ut djuret. Därefter är det lansar, spjut och svärd för att skada och slutligen döda tjuren inför publik. Det är SÅ sjukt.

Uppkatten
2

• Redigerat 2023-07-28 10:57 av Uppkatten
Uppkatten
2

Precis som #3 skriver så bör man nog bojkotta att åka till Spanien på sin semester, och skriva till någon lämplig instans och tala om varför man bojkottar Spanien. Tänker jag. Gäller förstås inte enbart Spanien, utan även andra länder där djur hanteras anmärkningsvärt illa i t.ex. traditioner.

Magi-cat
2

Och som sagt att man klagar på hur andra länder behandlar djur och så ger EU t.o.m. bidrag till djurplågeriet!

#9 Ska försöka igen. Hoppas många skriver.

Draken
3

#0: Vad tror dom egentligen ? Brutalt stångad, ja tror fan det med tanke på hur tjurarna behandlas. Jag skulle nog bli rätt ilsken och attackera jag också om jag utsattes för den behandlingen som de utsätter tjurarna för 🤬

Jag tycker alla dessa så kallade "sporter" skall totalförbjudas. Det är vidrigt att detta får fortgå och att det dessutom betalas ut miljardbelopp i bidrag för att det skall kunna fortsätta 🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Magi-cat
2

#15 Instämmer. Helt ofattbart och så ovärdigt! Att människor ens vill titta på eländet och dessutom hylla det som "kultur"… 😡😭

Draken
3

#16: Helt sjukt i min värld 😭🥺

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Tarotstollan
2

Dra in bidragen, så kanske det upphör fortare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
0

Även i år har det varit "tjurrusning" i Pamplona.

" Förra året skadades 35 människor i samband med tjurrusningarna"

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/omstridd-tjurrusning-i-pamplona

Idiotiskt!!! "Konstform" … Dags att sluta med det, vad man än kallar det.

"De som försvarar evenemangen pekar på att de är en spansk tradition: San Fermin-festivalen sägs ha anor från medeltiden.

Tjurrusning är en konstform – och tjurarna lider inte, är andra argument."

Tjurarna dödas senare samma dag av tjurfäktare.

https://www.svd.se/a/ab0eRd/dags-for-kontroversiell-tjurrusning-i-pamplona

Uppkatten
1

😢

Rådjurstoken
2

Nu har Spanien för första gången fått en specifik djurskyddslag - men tjurfäktning ingår inte. 😢

https://tidningensyre.se/2023/29-september-2023/spanien-tjurfaktning-undantas-i-djurskyddslag/

Spaniens har fått sin första specifika djurskyddslag någonsin.Tjurfäktningen – betraktad som kulturarv av Spanien – ingår dock inte i den nya lagen. En ny
Magi-cat
0

Nä … 😢