HĂ€st đ
Jag gick min vanliga promenad och sedan Ät ett nytt hÄll, ett stall dÀr mamma bara sÀger att de Àr otrevliga men mycket mer Àn sÄ! I en hage gick en mager varmblodstravare med fyrkantiga flankar och synliga revben.
Den stod bara och hÀngde plus
Inget vatten i hagen
Inga kompisar sÄ lÄngt ögat nÄdde
Hela gÄrden var full med skrÀp
Staket i dÄligt skick
Sedan kom en gubbe och skÀllde ut mig för att jag stod vid hÀsthagen.
Kan inte berÀtta för mamma för hon tycker att man inte ska lÀgga sig i vad andra gör. Men det Àr vÀl det man verkligen behöver göra om ett djur mÄr dÄligt?
Stackars hĂ€st! Man ser verkligen pĂ„ bilden hur mager den Ă€r! đąđ đđŽ
Först och frÀmst: Se till att du inte rÄkar illa ut! SÄna dÀr typer kan nöja sig med att "bara" gapa och gorma men kan Àven gÄ till handgripligheter. GÄ inte dit sjÀlv igen! Möjligen med nÄgon kompis men helst nÄgon som Àr Àldre i sÄ fall.
Finns det nÄgon annan vuxen du kan fÄ hjÀlp av, tex en granne, nÄgon kompis förÀlder, nÄgon du kÀnner som hÄller pÄ med hÀstar?
I sÄ fall: GÄ dit och dokumentera/ta foton. Hur hagen ser ut (finns det bete? Att det inte finns vatten Àr allvarligt).
Verkar det som att hÀsten stÄr dÀr jÀmt eller kan det vara sÄ att den bara stÄr dÀr tillfÀlligt, nÄgon timme kanske?
Finns det fler hÀstar eller andra djur pÄ gÄrden?
Hur verkar de mÄ?
Skriv ocksÄ upp nÀr ni Àr dÀr, det kan vara bra information.
Sen kontaktar ni LÀnsstyrelsen i er region. Det kanske nÄgon Àldre kan hjÀlpa er med, om inte annat sÄ kanske nÄgon hÀr kan ta reda pÄ vart ni ska vÀnda er?
Ni kan anmÀla via telefon eller mail, via vanligt brev ocksÄ antar jag. Det gÄr bra att vara anonym vilket jag tycker att du skall vara med tanke pÄ din Älder.
Men som sagt, försök fĂ„ hjĂ€lp av en vuxen! â€ïžâ€ïžâ€ïž
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Man kan alltid göra en anonym anmÀlan till lÀnsstyrelsen om man uppfattar att en hÀst far illa. Vill man vara anonym sÄ Àr det viktigt att man inte lÀmnar ut sitt namn/telefonnummer/mejladress eller liknande till lÀnsstyrelsen. Annars blir dina kontaktuppgifter tillgÀngliga Àven för hÀstÀgaren.
DÀremot mÄste man skriva vilket stall det gÀller, och beskriva vad man sett sÄ noga som möjligt.
En hÀst kan ju t.ex. vara mager av olika skÀl, men det Àr upp till lÀnsstyrelsen att avgöra om det bör kollas upp nÀrmare eller inte.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Finns det nÄgon annan vuxen i din nÀrhet som du kan vÀnda dig till? BerÀtta om din oro och se om de kan följa med dig och kika pÄ hÀsten, sen göra en anmÀlan till LÀnsstyrelsen om det behövs.
Min erfarenhet Àr att det Àr bÀttre att lÄta vuxna sköta sÄna hÀr saker. JÀttebra att du uppmÀrksammat att nÄgot verkar vara fel, men det Àr ett alldeles för stort ansvar att du som barn ska "lösa" det. Risken finns att du kan rÄka vÀldigt illa ut om det Àr en Àgare som blir förbannad för att nÄn lagt sig i och dÄ Àr det viktigt att du har vuxet stöd som kan backa upp dig och sköta konfrontationen eller anmÀlan.
#2: jag har har sett den dÀr nÀstan varje dag pÄ avstÄnd i sÀkert 2 veckor.
Det stod en extremt tjock nougatfÀrgad ponny dÀr för ca 3 veckor sedan, tillsammans med travaren. Den hade konstiga hovar. Just nu verkar det inte finnas nÄt mer djur dÀr men jag har ju liksom inte kollat stallet eller gÄrdsplanen sÀrskilt noga, sÄ snokig Àr jag inte. Ska dokumentera mer men ÀndÄ vara försiktig. Jag vet en tjej (vuxen) jag kan berÀtta för. Hon hÄller inte pÄ med hÀstar men det Àr vÀl bÀttre Àn inget.
Lyckades filma lite ocksÄ https://www.dropbox.com/s/jczyirq4aaxujry/Min%20film%2013.MOV?dl=0
#6: den galopperande en gÄng, annars stod den bara stilla.
#0: HÄller med lona i #2. Du mÄste vara försiktig, gÄ inte dit sjÀlv. Om inte din mor vill lyssna, sÄ försök prata med nÄgon annan vuxen i din nÀrhet. Eller sÄ ringer du lÀnsstyrelsen i din region oh förklarar lÀget och frÄgar dem hur du skall gÄ vidare. Du kan vara helt anonym.
- Redigerat 2023-07-26 09:32 av Draken
Nej, precis, man ska vara försiktig.
Bakom djur i dÄligt skick finns ofta mÀnniskor som sjÀlva Àr i dÄligt skick, och som alltsÄ inte mÄr och fungerar sÄ bra.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Jag och min vĂ€n kontaktade gubben idag. âDet Ă€r en hingst, stona brunstar sĂ„ den springer runt en massa, hinner inte Ă€ta.â Vilka ston? Den springer ingenting, stĂ„r bara och deppar.
#11: usch đą
nĂ„gon sa att de KANSKE har islandshĂ€star. Men vi har inte sett nĂ„gra andra djur alls pĂ„ gĂ„rden. Och vem SJUTTON betĂ€cker en islandshĂ€st med en travare? đ
Det lÄter som en massa frÄgetecke som du inte har svar pÄ. Varför tar du inte en trygg, stabil vuxen och gÄr Ä frÄgar. Sen för du berÀtta varför du Àr orolig. Gubben kanske ha ett svar och kan förklara för dig varför det ser ut sÄ dÀr just nu.
Det ska jag göra
Mulka, gÄ absolut inte dit utan en vuxen och ta inte kontakt med gubben heller.
Om det blir en anmÀlan Àr det inte svÄrt för honom att gissa att du kan vara inblandad.
Du ska ha ett stort tack och kĂ€nna dig stolt över ditt engagemang men du kan rĂ„ka riktigt illa ut. Du mĂ„ste lĂ€mna över det hĂ€r till en vuxen nu.đŒđŽâ€ïž
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har hÀnt mer med denna hÀsten och sÄ, tÀnkte berÀtta hela historien i min podd, blir för lÄngt att skriva.