Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurskydd
Läst 83 ggr
Uppkatten
2

Djur far illa i värmen

Älgarna far illa av värmen. Likaså mjölkkorna.

Det finns all anledning att tänka på klimatet, och visa hänsyn gentemot andra arter och deras behov.

https://tidningensyre.se/2023/2-juli-2023/forskning-varmen-stressar-algarna-redan-vid-14-grader/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sommarens hetta påverkar både älgar och mjölkkor, visar forskning från SLU. Mjölkkor producerar mindre mjölk och får sämre förmåga att fortplanta sig i
Rådjurstoken
2

Klimatförändringarna ställer till med mycket oreda för djur och natur, och det finns all anledning att ta hänsyn. Nyss hörde jag i Morgonstudion att älgstammen i Sverige har minskat med 30% sedan 2012, till stor del beroende på klimatförändringarna. Även om vi kanske också ska ta till oss den avslutande meningen i artikeln här ovan: "Orsaken är dock inte bara klimatet, utan också en effekt av en intensiv älgjakt, enligt SLU".

Uppkatten
0

Ja, älgjakten har påverkat väldigt mycket.

Vad jag tycker är riktigt läskigt är att insekterna och deras värdväxter börjar hamna i otakt p.g.a. klimatförändringarna. Insekterna har ju en väldigt viktig roll i våra ekosystem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Fredriks Katt 11 år]
0

Min katt älskar min aircondition, han lägger sig alltid framför den trots att det blåser så det fladdrar i kattens öron :)

Uppkatten
0

Katter är ju i grunden ökendjur, och gillar värme. Men även katter KAN fara illa av värme.

Draken
0

Jag märker tydligt på hundarna att de far illa i värmen också. De är loja och vill inte gärna gå ut under dagen.
Jag erbjuder "promenad" 2-3 gånger under dagen, men vill de inte ut, så tvingar jag dem inte. De får en långpromenad på morgonen och en på kvällen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis