Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddhästar
Läst 57 ggr
Uppkatten
2

Hästar avlivas i onödan

Svenska hästar avlivas i onödan p.g.a. till exempel skador.

Ofta ligger förmodligen ekonomiska faktorer bakom detta. Hästägarna har inte "råd" att ge hästarna den tid och den vård de behöver för att läka, och kanske vill man inte behålla en häst som kanske inte kommer att hålla för det som hästen var tänkt till.

Samtidigt tycks svenska hästägare vara dåliga på att omplacera dessa hästar.

En ledsam utveckling, tycker jag.

https://sverigesradio.se/artikel/veterinaren-manga-hastar-i-sverige-avlivas-i-onodan

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Många hästar i Sverige avlivas i onödan, det menar veterinären Izabella Granswed i det senaste avsnittet av Sveriges Radios Ridpodden.”Det är tyvärr en ...
Lona
4

Jag tänker lite på det där med min (fd) medryttarhäst. 26 år gammal har hon lite åldersförändringar som gör att hon inte bör ridas längre, för övrigt mår hon toppen. En glad häst som kan hänga med på det mesta och är en av de busigare i flocken.❤️(Vilket inte har blivit bättre av att vi skämmer bort henne rätt mycket numera! Hon får göra lite som hon vill.😄)

Det finns de i stallet som menar att "Jag skaffade häst för att rida, inte ha en promenadkompis". Men Greina är ju just det, en kompis!

Så länge hon mår bra så får hon självklart vara kvar, det är förstås inte mitt beslut men jag är innerligt glad att hon har just den ägaren som hon har.❤️❤️❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com