Djurskydd iFokus

Djurskydd

Läst 102 ggr
Rådjurstoken
5

Silva och Luna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två blivande mammor äter frukost på berget…

Rådjurstoken
4

…och håller sams ganska bra.

Rådjurstoken
4

När solen kommer upp, är Silva tillbaka.

Rådjurstoken
4

Även som högdräktig måste man kunna hoppa över stock och sten.

Rådjurstoken
1

Oj, nu blev det visst fel sajt! Tankspridda jag skulle ju ha lagt in detta på Djurfoto! 😁

UlrikaD
1

#4 Dom kan lägga in det under djurskydd mot jägare kanske.😘

Magi-cat
1

#4 Det tänkte jag inte på när jag läste och såg de fina bilderna på underbara rådjur! 🙂😍

De platsar säkert här också. 🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
3

#5 På sätt och vis passar det väldigt bra. Från och med nästa vecka är det vårjakt på råbock i hela Sverige, något som infördes förra året. Den pågår hela maj och halva juni, alltså precis den tid då alla kid föds. Även om det bara är bockarna som får jagas, tycker jag absolut att det borde råda frid på BB och i barnkammaren.

Magi-cat
0

#7 Jag fattar inte att det är tillåtet. 😢

Rådjurstoken
0

Vårjakt på råbock infördes efter Tjernobylolyckan 1986 i en rad mellansvenska län. Man menade att rådjuren åt mycket svamp på hösten (vilket de mycket riktigt gör) och då fick i sig så mycket radioaktivitet att köttet inte kunde tas till vara. På våren var radioaktiviteten i köttet inte lika hög, så man började jaga då i stället. Märk väl - inte i hela Sverige utan bara i de län där nedfallet var som värst. Nu har det gått ganska många år sedan dess, och jag vet inte hur det är med radioaktivitet nu. Åtminstone hör man aldrig att det skulle vara farligt att fiska, plocka bär osv. Men vårjakten har blivit en helig tradition som inte får ifrågasättas. Enligt jägarna har den fungerat så bra att man nu har utvidgat den till hela Sverige. Fast det är långt ifrån alla jägare som håller med. Vårjakten har debatterats ganska rejält även i deras egna led.

Carmarino
1

#7: Det kan ju vara rätt stressande för mammorna om det skjuts runt omkring dem när de ska föda. De vet ju inte att det bara är råbockarna som får jagas.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
2

#10 Helt klart är det så. Jag är också ganska säker på att pappa har en betydligt viktigare roll för kiden än man tror.

https://djurfoto.ifokus.se/discussion/1480937/ferdinand-och-kidet

Djurfoto iFokus är en mötesplats för oss med intresse för foto, med huvudinriktning på djur! Hos oss har du möjlighet att dela erfarenheter, utbyta idéer eller också hjälpa varandra att utvecklas inom ämnet. Oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren är man välkommen att diskutera i forumet.
UlrikaD
2

#7 Sen finns det ju jägare som skjuter både hundar och människor och tror det är älgar. Hur ser dom skillnad på en hona eller hane? Tycker synd om mammorna. Nu med krig i världen tänker folk lite extra på hur hemskt vissa människor har det. Som att föda under anfall. I djurvärlden är det vardag. Känns väldigt ovärdigt att det ska få vara så.

Magi-cat
1

Instämmer helt. Djuren borde vara förskonade från detta skjutande och lidande. Så klart de känner rädsla och skräck!