Veterinärjour bort nattetid
Distriktsveterinärernas nattjour kan komma att försvinna.
"Ett stort steg tillbaka för djurskyddet".
https://sverigesradio.se/artikel/nattjouren-kan-tas-bort-mjolkbonden-evy-kritisk-liv-och-dod--2
Ja, det låter som en mardröm om våra djur inte ska kunna få akut veterinärvård nattetid… och det rimmar direkt illa med djurskyddslagen som säger att djurägare är skyldiga att se till så att sjuka/skadade djur omgående får vård vid behov…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja det vore korkat, och hade behövts egentligen fler kliniker med nattjour
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det vore helt korkat. Hellre då höja priserna om det är pengarna det står i.
#2 Jour på natten är dock redan högt, så tror inte att fler åker på natten om priserna höjs
Tror veterinärbristen är en bidragande orsak, i kombination med ett större behov av veterinärvård dagtid?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Ja det kan vara stor anledning,
Jättedåligt så klart!
Tänker också på hur det var i somras, när det var svårt att få en veterinärtid öht, även dagtid. Att åka långt med ett sjukt djur är inte önskvärt precis.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#TS: Gäller det hela Sverige?
#7 Vet inte om det här är svar på din fråga: https://svenskjakt.se/hund/protest-mot-utredningsforslag-lamnar-svenska-hundagare-skyddslosa/
#8: Nja, blev inte klokare…
Som jag fattat det så gäller förslaget hela landet.
#10: okej
Distriktsveterinärerna är den enda veterinärverksamhet som finansieras med skattepengar och det beror på att huvuduppdraget är lantbrukets djur. Sådana djur behöver såklart också ges möjlighet till veterinärvård dygnet runt.
Sajtvärd Katter iFokus

#0: jag har bott i Hälsingland i 14 år…här har aldrig distriktsveterinärerna haft nattjour…ivf inte för sällskapsdjur (möjligen för boskap)…man åker heller inte hem till sjuka sällskapsdjur på dagen heller.
#15 Där jag bor har jag inte heller uppfattat att distriktsveterinärena åker på smådjursärenden (kanske gör de undantag någon gång?), utan de åker på lantbrukets djur i första hand (de har alltid högsta prioritet), och på hästar i andra hand.

#16: precis.