Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 138 ggr
Uppkatten
2

Djur i skyddsrum

Bör djur få hänga med till skyddsrummen vid kris eller krig? Vad säger forskarna?

https://www.forskning.se/2023/04/03/hunden-bor-fa-plats-i-skyddsrummet/#

"Vad som kan framstå som en radikal tanke kanske inte är så främmande när situationen väl uppstår."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Husdjur bör inkluderas i planeringen av totalförsvaret, menar forskare. Till exempel bör hunden kunna hänga med till skyddsrummet vid krig.
UlrikaD
0
En ny vetenskaplig artikel analyserar hur totalförsvaret utmanas av dagens normer kring förhållandet mellan människor och djur. – Vi vill öka medvetenheten om behovet av anpassning till förändrade samhällsnormer för att skapa ett inkluderande och legitimt totalförsvar, säger Arita Holmberg.
Draken
0

Jag vill ha med mig mina hundar in i skyddsrummen om kriget kommer. Tror inte jag skulle klara av att lämna dem utanför.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-04-05 09:44 av Draken
Fridaaaa
1

Jag tycker det är ett dilemma
Jag tänker de som är svårt allergiska, stressen för djuren osv

I så fall skulle det finnas "djurskyddsrum" också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
0

#3: Jo det är ju ett problem

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
1

Jag tror man behöver tänka om och bygga ut, och att man då får planera även för våra sällskapsdjur. Många allergiker klarar något dygn ihop med djur om de tar sina allergimediciner, men självklart bra om man kan försöka hålla djur och t.ex. allergiker isär.

Vet att det finns en del större "bergrum" i området där jag bor. Där borde man rimligtvis kunna sära på husdjur och allergiker utan allt för stora insatser.

Finns det sedan möjligheter och det är en kris/ett krig som förväntas pågå en längre tid så är det förstås ofta bättre att flytta både sällskapsdjur (och folk) till säkrare plats i landet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Mulka]
0

Jag skulle aldrig klara av att lämna finaste Iggy och Luna utanför ett skyddsrum om det var till exempel krig.

Silvestris
3

Om vi bortser från problematiken med allergiker skulle det kunna bli en rent farlig miljö om människor tog med sig sina husdjur in i skyddsrummen. Både människorna och djuren blir extremt stressade vilket ökar risken för att tex. hundar ska ge sig på varandra eller på människor. Särskilt hygieniskt blir det inte heller om man behöver stanna där en längre period.

Så även fast jag älskar mina djur högt skulle jag inte utsätta dem för den situationen så jag stannar hemma med dem. Får väl dra ner i källaren om det behövs.

Uppkatten
1

#7 Vet du om det finns någon forskning om djur i skyddsrum? I rapporteringen från t.ex. Ukraina nämns regelbundet att hundar och katter tas med till skyddsrummen.

Jag gissar också att om man bygger ut antalet skyddsrum så kan man kanske ta hänsyn till säkerhetsaspekten i någon mån redan på planeringsstadiet.

Uppkatten
1

I dag får man inte ta med sig hunden in i skyddsrummet. Den får inte alltid följa med om husse och matte evakueras heller. Men regelverket för husdjur inom totalförsvaret bör ses över, anser Arita Holmberg, docent i statsvetenskap vid Försvarshögskolan i Stockholm. – Det finns en risk att våra husdjur står helt utan skydd i händelse av kris eller krig.