Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 260 ggr
Uppkatten
0

Olaglig utsättning av djur

Jag blir så less på dessa jägare som tar lagen i egna händer bara för att få något mer att skjuta på… Konsekvenserna tänker de visst inte alls på…?

https://sverigesradio.se/artikel/vilda-djur-misstanks-ha-satts-ut-pa-graso-lansstyrelsen-polisanmaler

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Länsstyrelsen polisanmäler nu en misstänkt utsättning av djur på Gräsö i Östhammars kommun. Den senaste tiden har invånare på ön sett dovhjortar, och länsstyrelsen ...
Rådjurstoken
1

Nu igen! 😠

Jag har skrivit om sådant på en annan sajt:

https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1557635/allt-ar-tillatet-for-en-rik…

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Lona
3

Jägare verkar ofta ha en egen uppfattning om det där med "viltvård" - lite märkligt eftersom de säger sig vara mycket engagerade i naturen och samspelet mellan olika arter.
Det gäller naturligtvis långt ifrån alla, men påfallande många. (Offerkoftan verkar desdutom höra till standardutrustningen i många fall.)
Jomenvisst, det funkade ju jättebra att introducera vildsvin i den svenska faunan igen…eller inte…? 🙄

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
1

#0: Länsstyrelsen kan anmäla så mycket de vill, det kommer förmodligen inte hända något i alla fall. Har man pengar så kan man göra precis vad man vill. Finns säkert både poliser och högtstående politiker eller industripampar som mycket väl kan tänka sig ta emot mutor på ett par miljoner eller så 😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
2

#3: …och som gärna hänger med på jakt. 😏

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
4

Vilken självklarhet egentligen! Varför ska jägare ha hand om viltvård?

"INSÄNDARE. Förvaltningen av de vilda djuren måste tas över av personer med gedigen utbildning och kunskap om djur och natur. Låt biologer och ekologer ta över viltvården från jägarna, skriver etnologen och viltrehabiliteraren Anni Lönn."

"https://www.dn.se/insandare/lat-biologer-och-ekologer-ta-over-viltvarden-fran-jagarna/"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
3

#4: Ja eller hur.

#5: Som jag skrev i en annan tråd. Jag tror viltvården skulle bli betydligt bättre om "experterna" tar över.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mulka]
1

#0: jag blir tokig när jag läser och hör sånt där! 😠

Uppkatten
2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I början på februari upptäcktes ett tjugotal dovhjortar på södra Gräsö. Nu har länsstyrelsen hittat spillning och spår från den invasiva djurarten mufflonfår på två öar utanför Gräsö.
Uppkatten
2

Spillning, spår och nu även stillbilder och film. Nu är länsstyrelsen helt säker på att det finns mufflonfår i Gräsö skärgård utanför Östhammar. I alla fall ett tag till.
Magi-cat
0

😡

Uppkatten
1

Nu ska mufflonfåren på Gräsö bort, det här efter att länsstyrelsen beslutat om skyddsjakt.Djuren finns inte på ön naturligt och misstänks ha satts ut där ...
Rådjurstoken
1

Var det inte meningen att de skulle skjutas? Fast kanske inte riktigt så här fort… 😠 Jag kan tänka mig att tackorna är högdräktiga nu, om inte rentav de första lammen har fötts…

Uppkatten
0

Ett 20-tal mufflonfår började dyka upp på Gräsö östra skärgård i Östhammars kommun i våras. Djuren, som inte finns natur
Tarotstollan
0

Vad är det i dessa människors mentalitet som tycker att det är kul att skjuta på oskyldiga djur?
Vad skulle dessa jägare skjuta på om de inte hade djur att döda?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
0

Här vore det väl betydligt mer humant att fånga in djuren och ge dem en fristad i lämpligt hägn, kan man tycka… Men det finns säkert regler som sätter stopp för sådan human behandling…?

Magi-cat
1

😭

Draken
2

#13: Varför skjuta dem ? Det finns väl flertalet djurparker som kan ta emot djuren ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Rådjurstoken
3

Tyvärr är det nog mycket svårt för djurparker att ta emot nya djur hur som helst. Det är en stor investering att bygga nya hägn för en ny djurart, och att hålla olika djur tillsammans fungerar långt ifrån alltid heller. Antagligen skulle det betyda ständig utbyggnad om de skulle ta emot alla djur som inte har någonstans att ta vägen. En gång hörde jag ett föredrag på Köpenhamns zoo, där en djurskötare bland annat berättade hur vanligt det är att de får frågor om de kan ta emot någon kanin eller något annat sällskapsdjur som ägaren har tröttnat på. Standardsvaret är numera: "Visst, vi kan ta emot den. Vi avlivar den så fort den har kommit innanför entrén!" Jag menar absolut inte att det är rätt att döda djur hur som helst, för att de har smugglats in eller hamnat på fel ställe. Men tyvärr finns det nog inte så mycket till alternativ alla gånger. Däremot borde man ta rejäla krafttag i andra änden - se till att det verkligen blir stopp för smuggling och olaglig utsättning!

Uppkatten
0

Mufflonfår finns inte vanligtvis i den svenska naturen. Ändå har de dykt upp på olika ställen i Uppland och länsstyrelsen uppmanar till att skjuta mufflon.Enligt ...