Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketthundar
Läst 125 ggr
Uppkatten
6

Extremavel, hund

En tänkvärd debattartikel om extremavel när det gäller hundar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jlvzpn/djurskyddet-hundarna-lider-satt-press-pa-uppfodarna

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Djurskyddet Sverige: Avelsorganisationerna klarar inte att följa lagen
Sabah
2

Man kan inte annat än hålla med! Tycker det är helt obegripligt hur man kan avla på detta sätt! Vill man inte sina hundar väl!?

Jag blir så ledsen för djurens skull och mår direkt illa över den abnorma avel som förekommer, både inom hundaveln och andra arter! 😭

💖🧡💛💚💙💜

Draken
1

Det är illa nog med de som avlas och som är reggade i SKK. Folk avlar på defekter hos hunden för att "så skall det ju vara" 😡
Än värre är dessa "designerhundar" som har avlats fram. De säljs ju för 30-40 000, och folk betalar.

Det värsta jag har sett inom "aveln" är de olika Bullyhundarna, de är horribla och de säljs för uppemot 75 000 kronor 😨

https://www.google.com/search?q=american+bully&sxsrf=ALiCzsaMsOz03HHrjpeovr-poNCfeQo8vg:1669723110233&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj39-6mq9P7AhVKQ_EDHbT4B0YQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1920&bih=937&dpr=1

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maleficum
2

Gäller ju tyvärr inte bara hundar (även om det väl är mest där).
Men det knäppaste är ju att det så uppenbarat strider mot lagen men ändå görs inget åt det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
1

Man säger att man gör en massa, men det syns inte så mycket resultat i praktiken, tänker jag.

Varför inte bara sätta ner hälarna och säga stopp…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Draken
0

#4: Önskar det vore så enkelt 😔 Men tyvärr så tror jag att folk kommer fortsätta avla fram "designhundar" och strunta fullständigt i hur det påverkar hunden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-12-11 13:22 av Draken
Uppkatten
1

#5 Enkelt är det nog inte. Men om utställningsdomare, organisationer som SKK, länstyrelsen och inte minst vi köpare sätter ner hälarna och säger ifrån så borde det ha effekt även på de mest sorgliga fallen av "uppfödare".

Ta ifrån dem hundarna, ge dem djurförbud, köp inte deras hundar, ge dem inte cred på utställningar utan porta dem. O.s.v.

Draken
0

#6: Håller med till fullo. Men tror inte det kommer hända.

de som vinner stort på utställningar är oftast välkända kennlar inom utställningsvärlden, och deras hundar vinner på de premisser att domaren känner uppfödaren.
Det är ju väldigt bekvämt för de uppfödare som har ställt ut, och oftast vunnit i ringarna, oavsett om hunden avviker från rasstandarden.

Jag har själv ställt ut Bearded Collie i många herrans år, men jag slutade med det för 5-6 år sedan, därför att jag valde uppfödare efter hur hundarna var i psyket och inte pga exteriör och päls. Men oftast åkte min hund ut i första bedömningen, därför att min hund inte var ett övervinklad pälsmonster.

Nu har jag dessutom bytt ras. Jag har kvar gamlingen, en Beardis på 12 år, han får hänga med så länge han orkar 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis