Människan - en invasiv art...?
Jag läste på Wikipedia hur man där definierar en invasiv art:
"En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur, natur och människor".
Så - frånsett första delen av första meningen - verkar människan vara ett utpräglat exempel på en invasiv art….???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Frågan jag ställer mig är då hur jordbruk och ekonomi hade sett ut och fungerat om människor inte funnits…
Låter som någon sett The Matrix och skrivit om Agent Smith's monolog.
Mvh // Johan
När en art utvecklas som vi har gjort förändras våra behov. Vi utvecklas ständigt och det medför att vi blir invasiva för det som inte följer vår kurva.
Som den tänkande art vi är går det inte att hejda förändringar. Människan strävar efter utveckling och det ligger i vår natur. Vi är den farligaste arten också, för vi gör saker för vår egen vinningsskull, och tar död på oss själva. För smarta för att vara så kännande och beräknande och onda.