Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddallmäntlantbruksdjur
Läst 170 ggr
TatsuOni
9

Skillnad på djur och djur?

Förra helgen så blev en utav mina ankor attackerad utav en hund. Hon fick ett sår på ryggen och ett under vingen. För mig så var det självklart att åka in till veterinären och som tur var så tog Distriktsveterinärerna emot oss. De flesta klinikerna tar inte emot ankor.

Nu sa hundägaren genast att hen kommer att betala. Men även om hen inte hade gjort det, så hade jag tagit Snövit till veterinären.

PXL_20221001_084201515.jpg
Hon fick vara i mitt badrum medans vi väntade.

Efter nio timmars väntan (vilket jag tycker är rimligt en lördag när två veterinärer ska täcka hela länet och vi inte var det mest akuta fallet), så fick vi komma in till deras klinik.

Veterinären som tog emot oss tyckte att det var kul med en anka (som dessutom var så snäll och tam). Hon sa att det både var ovanligt att folk bara har fyra ankor och att de uppsöker veterinären.

Det som var underförstått i det hela är att folk inte värderar ankor särskilt högt, utan ser dem som mat/äggproducenter och antingen slaktar eller låter dem lida.

Det här ser jag på Facebook också. T ex så var det en kvinna vars gäss måde dåligt och inte kunde stå en morgon. Några kom med vettiga råd, men i övrigt så haglade kommentarer in om att slakta direkt. I det här fallet så kvicknade de på sig strax efter (vet inte vad felet var) och ägaren hade ju tack och lov inte slaktat sina kära fåglar.

Hade det varit t ex katter, så hade nog fler rekommenderat veterinär snarare än att plocka fram yxan.

IMG_20221004_121313_005.jpg
Snövit är en anka och hon kostade 100 kr i inköp. För mig är det självklart att hon är värd samma livskvalitet och omvårdnad som min raskatt och min katthemskatt. Därför så fick hon och syrran bo i mitt badrum tills hon var läkt och färdigmedicinerad. Och det enda jag gjorde under tiden var att torka skit, kändes det som 🤪 Nu har de fått flytta hem igen.

PXL_20221002_102435324.jpg
För mig så är det något som är snett när vi värderar djur så olika. Jag ser inte mat och husdjur på den här bilden. Jag ser två av mina älskade husdjur. Och ett inköpspris har noll med deras värde att göra.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-10-07 15:19 av TatsuOni
Tarotstollan
3

Håller med dig! Härliga bilder på dina älsklingar!😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
4

Men så söta! 😍

Jag jobbade ju på en 4H-gård, för det mesta togs djuren väl om hand med veterinär etc men en sommar var en av kaninerna sjuk/skadad och kunde inte gå ordentligt.
Vår chef som var på semester kom med ordern "Däng den i lagårdsväggen och gräv ner i gödselstacken men se till att inte barnen ser något!"😲
Vi som jobbade lade istället ihop för att ta den till veterinären (hade det varit idag hade jag tagit av gårdens pengar). Det visade sig att ryggen var bruten så kaninen fick ändå somna in men den slapp i alla fall bli "dängd i lagårdsväggen".
Ok att det inte går att lägga HUR mycket pengar som helst när man driver ett företag men lite anständighet får man väl ändå ha i kroppen?!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TatsuOni
3

#1 💚

#2 Men fy vilken vidrig människa! 🤬 Bra att kaninen fick ett värdigt slut i alla fall!

Tarotstollan
2

#2. Och hur många gånger skulle ni fått "dänga" kaninen i väggen innan den var död? Och när visste man att den verkligen var död?
Nä fy 😡för det förslaget!
Skönt att ni tog den till veterinären.

Uppkatten
1

Det är nog inte ens tillåtet att dänga kaniner i väggen, skulle jag vilja säga…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Jättefina bilder på ankorna! Självklart är även ankor familjemedlemmar som vi har att ta väl hand om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2

#5. Det var sarkastiskt menat och jag hoppas att de som läser förstår det.

Uppkatten
1

#7 Min kommentar var nog främst relaterad till #2. Sorry om jag var otydlig. Jag förstod absolut din kommentar.

Tarotstollan
1

Nej, det är ok. Jag skulle skrivit i tråden att det var sarkastiskt menat. Många vet inte vad sarkasm är för något längre.

Draken
3

Det är otroligt hur folk resonerar. jag blev idiotförklarad när jag tog min ena orm till vetten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Moon AppleGrey]
1

#9: finns ju dock de som vet vad sarkasm är, men har svårigheter att tyda sådant.
Just saying…

TatsuOni
3

#10 Det är ju sjukt att folk inte kan tycka att alla djur förtjänar vård!

Draken
2

#12: Håller med. Blir djuren dåliga, oavsett vad det är för djur, så har de rätt att få vård.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
1

Men så häftigt med en anka som husdjur! Har aldrig sett det innan.
Har aldrig varit nära nog för att kunna klappa någon ens.