Klartecken för minkuppfödning
I Danmark blir det OK för minkuppfödning igen efter nyår.
Minkfarmerna stängdes i och med pandemin. "Minkskandalen" har man kallat det för, eftersom beslutet att stänga farmerna saknade laglig grund.
Jag tycker att det är en ännu större minkskandal att/om farmerna nu får öppna igen.
Minkar och katter har många likheter - men vi skulle aldrig acceptera att katter hölls på det här sättet.
Dessutom vill minkar hålla till kring vatten, vilket de inte får i de små gallerburar som de förvaras i.
Människor behöver inte päls. Det är hög tid att sluta med den här typen av uppfödning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xg4v0G/omstart-pa-gang-for-dansk-minkuppfodning
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Dåligt 🥺
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Dåligt beslut, en allvarlig tillbakagång! 😭😡
Varför? Det borde finnas mycket bättre saker att ägna sig åt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Förmodligen en ganska korkad fråga men hur har minkarna i Danmark det? Ännu sämre än de svenska?
(Jag tänker att deras lantbruk har sämre lagar och regler för djuren än i Sverige. Logiskt att det gäller minkarna också.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Då får vi hoppas att det inte är någon som vill starta upp igen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Men… Men… Varför i hela friden ska de gå tillbaka i utvecklingen? 😤Detta ska inte få vara ok!
Man kan ju tycka att det tragiska med det som hände den danska minkindustrin i samband med corona vore att tusentals minkar avlivades och dumpades, inte att minknäringen gick mer eller mindre omkull.
Sen skulle jag förmodligen hellre vara avlivad än att vara en mink i pälsuppfödning men det är en annan fråga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fy sjutton! Varför inte ta tillfället i akt och förbjuda pälsfarmar?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik