Djurskydd iFokus

Djurskydd

Läst 90 ggr
ALEVIUSS
0

Hittat juvenile skogsduva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en skogduva unge (juvenile) i min trädgård. Den lät mig komma nära och sen kunde den inte flyga. Den flaxar men inget händer. Så jag fångade in den för vi har katter här.

Hur gör man med dessa om man bor på ett ställe där katter snabbt dödar/river fåglar dem ser på marken? Denna unge verkar inte skadad men den kan inte flyga.

Så läsde jag nu på nätet att juvenile ungarna lär sig flyga inom 1-2 veckor där dem visstas på marken. Dem matas och lärs upp föräldrarna.

Så jag inser nu att jag bör släppa ut den där jag hittade den (i min trädgård). Men den kommer med stor sannolikhet dödas av katter!😭

Jag sms,ade bilder till Stockholms vildfågel rehab men dem har ej svarat än. Tar dem in duvungar eller kommer dem säga att jag bör låta den vara även om den nog kommer bli dödad av katter?

• Redigerat 2022-08-14 11:43 av ALEVIUSS
Uppkatten
1

Kan inte katterna hållas inne den tid då det är mycket djurungar/fågelungar i naturen? Även om katterna är vana vid att gå ut så kan en kattrast-gård vara ett utmärkt alternativ. Svårt att hinna bygga sådan i skrivande stund förstås.

Du får nog invänta svar från Stockholms vildfågel rehab, eller försöka höra med t.ex. Fågelcentralen eller KFV om de är lättare att nå.

Men visst är det ett problem med utegående katter under den period då det är gott om djurungar i naturen.

Många fågelungar tillbringar ju en tid på marken, där de matas av föräldrarna, innan de börjar flyga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ALEVIUSS
0

Men det är ju inte mina katter! Det är idioterna i radhus grannskapet som låter katter gå ute och göra som de vill. Vi har en katt som dödar småfåglarna som kommer till matning under vintern. Fick sluta mata pga eländet

ALEVIUSS
0

Ja jag läste nu på nätet att dem lär sig flyga medan dem går runt på marken i veckor. Den kommer inte klara sig då för föräldrarna har valt de sämsta stället för den tyvärr, i trädgården/bakgården av hus där katter jagar.

Jag satte fågelungen på ett litet träd där jag hittade den, vågade inte lägga den på gräsmattan där den innan satt. Men så klart ser jag inte till föräldrarna nu och ungen har suttit på trädet i några timmar nu.. Hatar att jag känner sånt ansvar för men kan inte låta bli:/

• Redigerat 2022-08-14 13:50 av ALEVIUSS
@NN@
0

#3: Är du säker på att du inte sett några föräldrar? Dom brukar ju ha koll på sina små ganska bra.
Bra att du satt tillbaka den där du hitta den så föräldrarna kan hitta den.
Vanligtvis brukar man väl avråda från att hantera fågelungar ifall dom inte är skadade och behöver vård.

ALEVIUSS
0

Ja jag satte tillbaks den, tyvärr har föräldrarna valt lämna den där katterna i grannskapet jagar, så jag tror inte den blir långlivad.

Stockholm fågel rehab svarade aldrig mig! Så otroligt frustrerande.